BY BLOGG PLATSEN

Alla inlägg den 9 juli 2012

Av Alexander Mickelsson - 9 juli 2012 22:40

 


I helgen så har det varit Pajala marknaden för hela slanten och vi tillbringade flera timmar på att ta oss runt och se på alla saker och jag storhandla kläder inför jakten/vintern och nu är det ordentliga paltor man har. Jag har lagt undan varje gång jag har haft kontanter (då det händer) för att senare kunna använda dom hur jag vill under marknaden, på det sättet så skapar jag en liten budget som jag kan slösa eller spara om jag vill utan att behöva bry mig om jag slösar allt och det sättet så kan jag köpa precis vad jag vill.


Jag har alltid älskat marknader och loppisar. Jag gillar gammla saker som går att använda i ursprungligt skick eller om man vill förnya genom att måla eller rusta upp och i år så har Pajala marknaden varit extra rolig då jag visste precis vad jag ville ha och det är något som jag har haft svårt för i några år nu. Jag köpte jakt/höst/vinter kläder, en kaffe kopp, en snygg jakt/natur hatt, kniv material (det var för övrigt ovanligt svårt att hitta, tro mig) och marknads godis (nuogat chokladen i små tärningar som är så fruktansvärt goda ^^) 


Jag har börjat fixa till på min kniv nu och har hunnit en liten bit men har långt kvar och det blev inte så mycket som jag hoppades på eftersom vi fick besök flera gånger om, först kom min mosters man Benny och pratade en stund samt kikade farsan jobb i bastukammaren som han håller på att rusta/fräscha upp och sen kom min kusin Viktoria med Tomas och lilla Theo och hunden Igor. Jag och Theo lekte med små leksakbilar som jag har plockat fram som han kan leka med när han är på besök och sen även den stora leksaks 992:an som är en stor traktor som man använde förut i Aitik men som nu mer använder sig av dom större 994:orna. Man kan köra fram, backa, svänga, lyfta skopan upp och ner, fälla upp o ner på skopan (om sanningen ska fram så tyckte jag också det var skitroligt att leka med den även om jag inte fick styra, hehe) sen kom även min farmors bror (det ironiska är att han heter Bror) och hans fru Kristina och kollade in kåken och gården, det var av dom som vi fick Rautios och nu hade dom rest ända från Linköping (Mjölby för att vara exakt).  


 


I Kompelus så hittade vi en liten filr då vi klippte gräset som var meterhögt kändes det som och den skrämde slag på farsan då den hoppa fram framför gräsklipparen och det var inte lätt att få tag i den kan jag lova. Jag släppte iväg den sen men hann ta några fina bilder som ni kan se nedan som jag tyckte blev den bästa och på bilden under den så kan ni se hur stor den var. Sen kan jag även berätta att vi har fått Svalor till Kompelsu också och dom hade byggt bakom bastun, det var jätteroligt eftersom det är samma svalor som kläcktes förra sommaren, jag minns ännu när dom kom ut från ladan och flög med sina föräldrar. Men den här ången så blev det inte så fridfullt eftersom så fort vi kom nära boet så attackerade dom och Svalor kan komma upp i en fruktansvärd hastighet när dom dyker, dom flyger inte på en utan väjer undan ca en meter ifrån en och det låter som att någon skulle svinga ett stort svärd emot dig när det svischar till. Svårt att förstå varför inte vingarna går av när dom väjer undan.


 

 


Jag har föresten spelat in en ny låt då när jag var i Kompelusvaara, jag har inget namn på den ännu men jag kallar den tills vidare för "Tunes of Words". Det är en glad låt med en del melodier och jag känner mig väldigt nöjd med resultatet då det är en melodi jag suttit länge med utan att få fram en hel låt av det, jag är inte riktigt klar med den ännu, sticket måste spelas om och sen vill jag även lägga ett solo och möjligtvis lite piano/synth slingor. Jag kommer meddela när den är klar här på bloggen och även försöka lägga upp den, annars kommer den komma upp på min Soundcloud sida och då får ni länken dit, länken finns även längst ned innan sista bilden i inlägget om ni vill lyssna på dom äldre låtarna som jag har ute.


 


Här på bilden ovan så ser ni min mosters hund Milo, det är en gråhund på ca 3 månader (gissar jag) och vi har haft våra fejder under helgen då vi lekt och sen har han även sprungt bort och jag hittade honom under min morbrors hunds koja, det var inte roligt att få ut honom då han lega där under var man inte kunde nå honom och det var så trångt så jag fick locka honom med en gummirem från en skoter och sedan dra ut honom samtidigt som miljoner av mygg biter en i nacken, händerna och ansiktet. Det är en livlig valp som jag tror med lite träning kommer bli en fin älghund.


Imorrn så ska jag fortsätta med att efter jobbet, bygga på kniven och sedan så måste jag spela in basen på dom sista låtarna för nu har det tagit alldeles för lång tid och det är pga mitt jävla ljudkort som strula, jag har på ett märkligt sätt lyckats fixa det nu men jag har varit tvungen att spela in alla låtar på nytt och jag hoppades att jag skulle hinna med det idag men nu hände det så mycket så det får bli imorrn istället och då LOVAR jag att dom ska vara klara!


Tills dess så får ni ha det så bra så ses vi nästa gång.

Bilden nedan så ser ni min hatt, jacka och skinnbyxor och den bjuder jag på, hehe!

LÄNK TILL MIN SOUNDCLOUD SIDA:
http://soundcloud.com/alexander-mickelsson


 

Hejpa!


Ovido - Quiz & Flashcards