BY BLOGG PLATSEN

Alla inlägg under december 2012

Av Alexander Mickelsson - 25 december 2012 00:59


Ja, då var julafton över och vi har äntrat juldagen. Alla julklappar är öppnade och rester från gårdagen finns kvar att mumsa i sig om man inte blivit urless på det. Jag hade en fantastisk fin julafton med min familj, farmor och farbror där vi åt hemma hos föräldrarna och fikade samt öppnade klapparna hemma hos mig i stugvärmen.


Jag har alltid haft min dröm jul där inget går på stress, man sitter och tar det lugnt och tar allt som det kommer. Jag vaknar när jag vaknar på morgonen, tar en enkel frukost och små pysslar lite här hemma under dagen och idag så städade jag till lite och kollade på tv, sen i år så har vi inte ätit före Kalle Anka utan vi väntade tills efter eftersom farsan jobbade. Jag satt för det mesta själv i tv rummet och såg när julverkstaden gjorde sin "moderna" klippning där man tagit bort dom rasistiska sterotyperna via två dockor varav ena var svart och det andra var en grön gubbe som föreställde en jude(?). Jag ska väl egentligen inte sitta och fjanta mig genom att klaga men Sverige är världens löjligaste och patetiska land som strävar efter jämnlikhet genom att förtydliggöra rasismen, jag tycker att den vita och svarta dockan i tomteverkstan (som förövrigt är min favoritserie i Kalle Anka) det är ett roligt klipp som jag har skrattat till år efter år och inte pga någon jävla rasism utan för att den förenar oss människor där vi kan skratta med varandra och inte åt varandra. I år så har rasismen tydligen blivit ett huvudämne i dagens jul där lucia tågen förbjuds att ha med pepparkaksgubbar eller ens sjunga om dom, svarta dockor klipps bort från julens mest tittade program så vem vet, snart får vi väl inte klä oss i svarta kläder eller dricka svart kaffe för det kan tydas som rasism...Det kan låta extremt men så känns det!


Nog om det, julen handlar ju om glädje och gemenskap. Jag firade julen för första gången i Ullatti och så även första gången hemma hos mig själv med dom jag älskar även om inte alla var med, den större delen av släkten fanns ju i Kompelusvaara som vi skulle fara till under dagen men eftersom vi har haft det så kallt så strejkade våra bilar och det gick inte att starta dom. Dom hade blivit så kalla så att batteriet orkade inte starta motorn och så kan det gå ibland men vi ska fara nu imorrn (25/12) och ha en mini-jul med dom också. 


Jag fick i år en vattenkokare (Te bryggare), måttvåg, Husmans kokbok, Guinnes Rekordbok, borrmaskin och pengar. Bra och praktiska klappar som jag kommer ha stor nytta av och speciellt i köket där jag ska prova på olika maträtter (jag funderar på att kanske börja lägga ut lite olika bilder och recept på maträtter som jag personligen älskar, det lär komma i framtiden). 

Jag tycker mer om att ge än att få och i år så gav jag min familj julklappar som dom kommer ha praktisk användning av men som samtidigt är riktigt roliga. T,ex så gav jag mina föräldrar varsina par tofflor som man kan lägga i mikron så att dom håller värmen i ca 2 timmar, sen fick dom en vägg-allmänacka med bilder på oss i familjen från förr, farsan fick även en kniv som jag tillverkade (bilder kommer i ett senare inlägg). Syrran fick en mössa med inbyggda hörlurar osv osv...


Vi i familjen är ganska dåliga på att ta foto så jag har som inga bilder från årets julafton även om jag gillar att fota. Jag ska kolla efter en systemkamera nu under mellandags rean och förhoppningsvis hitta en riktigt bra kamera som tar knivskarpa bilder till ett nogorlunda billigt pris. Det lär ju bli en Canon kamera och då har jag kollar runt på några modeller där EOS 600D, EOS 650D och EOS 7D är några av kandidaterna. 


Hoppas ni också har haft en riktigt god jul så får vi höras. Hejpa!

Av Alexander Mickelsson - 20 december 2012 13:39

 


Nu är det snart jul här i vårt hus, den kommer bara om 4:a dagar. Hej allesammans och god jul till er alla, jag kommer inte skapa något större inlägg här på bloggen idag utan bara gå igenom lite saker som jag har gjor och som kanske ni också kan göra nu i slutspurten av denna jultid av året. Det är ju trots allt bara jul en gång om året och jag liksom många andra nu när vi har blivit äldre tycker ju att julen egentligen inte är något att spexa med längre (det var ju roligare förr) men i år så har jag gett mig f** på att julen ska firas och det ordentligt.


Jag vet inte hur ni har det där ute i era stugor och hem men i år så har jag som sagt börjat julen en vecka före den första advent och då satte jag upp stjärnor i fönstren, små tomtar på bord och runt om i stugan och röd vita julgardiner, sen under försat advent så satte jag upp julgranen som jag klädde extra fin med julkulor, glitter, ljus och stjärna och sen har alla julklappar som kommit allt eftersom hamnat under granen och nu är det en liten skara av fina julklappar som har hamnat där. Sen har jag för första gången i mitt liv handlat saffran som jag och min mor har bakat en stor ugnsbakad saffranskaka av med vaniljglassyr som blev fantastiskt god. Jag kan hålla med om att jag borde ha gjort jultips inlägg tidigare under vintern men julen är ju evigt förknippad med julstress och då vill jag gärna ge er lite jultips som ni kan snabbt göra hemma för att skapa er en egen julstämning som kanske inte slår eran barndoms jul men som kan skapa en känsla av hur det var förr.


Ta bara till exempel att verkligen ta er tid med att fixa julstöket hemma, genom att klä en gran, sätta upp lite tomtar överallt, köp en apelsin och nejlikor som ni klär in och hänger upp (det ger en fantastisk god lukt som bara skriker jul), bakar pepparkakor eller pepparkakshus (om ni inte är för löjliga och tycker det är för rasistiskt) som ni kan sätta glacyr på, julpyssla med barn, leta julklappar i god tid innan jul (jag fixa det redan under början av december och i år så gjorde jag något annorlunda genom att kolla efter julklappar på nätet och ni kommer bli förvånad hur enkelt det är för er som aldrig gjort det tidigare. Jag hittade roliga men praktiska julklappar till min familj och det är ju det som alla vill ha. Jag kommer inte nämna vad jag har köpt till mina föräldrar för jag vill att det ska förbli hemligt men jag kan ge er andra tips på vad ni kan köpa till era nära och kära.


Många vuxna tycker att det är onödigt att köpa julklappar och ordspråket (julen är för barnen så vuxna behöver inte julklappar) har vuxit fram vilket jag tycker är dumt för det är som sagt jul bara en gång om året och under julen så kan man verkligen satsa på att köpa något fint till alla man bryr sig om så som är lata och bara köper triss lotter eller ger pengar (KOM IGEN) hur trist är inte det både att få och ge???


Här är några tips till er som inte vet vad ni kan fixa för julklappar:

* GE BORT NÅGOT BETYDELSEFULLT, varför inte köpa en låda eller kort där pengarna du lägger ut går till mat och vaccin till barn i dom fattiga delarna i världen. På så sätt så får personen i fråga en julklapp som gör betydelse!

* GE EN UPPLEVELSE, på internet så finns det massor av upplevelser som man kan ge bort i julklapp och där kan man välja allt emellan en helikopter tur genom Stockholm, Göteborg eller Malmö, åka sportbil, vinprovning, kaffeprovning och mycket mer.

Sen kan ni som tycker att det är för långt bort eller tycker att det är för dyrt så kan ni alltid ge ett presentkort på SPA eller MASSAGE upplevelse och sånt finns i dom flesta städer och det kostar inte allt för mycket!

SKAPA NÅGOT EGET, Du kan alltid skapa en egen julklapp och här finns det inga hinder på vad du kan göra, jag har t,ex snickrat ihop en present till farsan i år men om du känner att du kanske inte är så bra på att snickra så kan du alltid måla en tavla eller göra en tavla utav ett foto du har tagit, sy ihop till ett klädesplagg eller vad som helst som du känner att du är bra på att göra och gör du ett bra jobb så kommer personen i fråga att verkligen visa sin uppskattning.

KÖP NÅGOT ROLIGT MEN PRAKTISKT, många vill gärna ha något praktiskt i julklapp och då kan man alltid köpa något roligt också men dom två sakerna brukar inte gå hand i hand och det är ju kanske inte så roligt att ge bort glas eller tallrikar i julklapp (OM inte personen i fråga verkligen behöver det) så på det här viset så kan man alltid köpa något riktigt praktiskt som ger en rolig och personlig touch på det hela. På internet så finns det MASSOR av sidor där du själv kan designa olika saker som t,ex kläder, kalendrar, tavlor m,m ja nästan vad du vill och där har du möjligheter att själv göra egna saker som kan komma att bli praktiska MEN känner du att det kanske är lite väl att spendera tid och pengar på sånt så kan du alltid kolla in på Coolstuff.se som har en massa onödiga prylar som kan användas praktiskt i den vardagliga miljön och här kan man hitta små guldkorn i form att snygga, praktiska och roliga saker. Allt handlar bara om vad personen du söker julklappar till kan behöva, behöver, eller kan ha nytta av och resten är upp till dig.

* SATSA STORT: Känner du i år att du vill ge något riktigt, riktigt fint i år till någon som du känner förtjänar en riktigt fin julklapp? Satsa på något riktigt stort eller dyrt som du aldrig annars skulle ha köpt eller som personen i fråga inte heller skulle ha råd och köpa (nu pratar jag kanske inte om stora dyra bilar eller en extremt dyr diamant armband) utan här pratar jag mer om att kanske ge en stor platt TV, en ipad, en ny dator. Sen kan det handla om andra saker och här gäller det att hålla öronen på spets för är det något vi människor i dagens samhälle är bra på så är det att prata om saker vi gärna hade velat ha (och det utan att vi egentligen tänker på det) såhär har ni möjlighet att köpa den där saken som dom vill ha och det behöver inte vara en ny tv eller dator utan kan handla om enkla saker som en kaffebryggare, verktyg eller annat. Jag fick t,ex stämjärn i fördelsedags present i år pga att jag sökte såna utan att hitta några riktigt bra och sen när jag väl hitta så kosta en låda med såna över 500 spänn och det tyckte jag var för dyrt och det snappade min föräldrar upp på det sättet jag nämnde ovan och på samma sätt gjorde jag det på en kompis till mig för nåt år sedan när hon målade mycket och använde oljefärger och målade på dukar så köpte jag ett målar ställ samt en målarduk som hon sedan kunde ha i sitt rum. Mina föräldrar hade pratat om en platt tv och förrförra julen så fick dom i julklapp att dom fick välja en platt tv som dom ville ha. Perfekt, det är det jag menar på att ni ska satsa lite extra på saker som andra verkligen vill ha för jag lovar att det är kanske lite dyrt/dyrare än vad ni tänkte er men vissa är värda den där lilla extra slanten och uppskattningen ni får är ovärdelig!


 


Bara för att den där magiska känslan man hade som barn under jul har förvunnit så finns det ingen anledning att strunta i julen och tycka att den bara är till för barn, barnen kommer naturligtvis först men julen är till för alla och i år så har jag haft julskivor i cd-spelaren och sen har jag suttit och lärt mig någon julsång på gitarren, jag har ätit gott och druckit gott med smaker som man bara äter och dricker under jul dagarna. Jag älskar att laga mat och alla har sin personliga prägel på vad det är för smaker som påminner om julen och där är ju saffran, kanel, helstekt skinka, hemlagade köttbullar, prinskorvar, julmust, apelsiner (som är som bäst just nu), rödbets sallad, senap några av dom smaker som får julen att blomstra. Många är nog less på dessa smaker men det behöver inte hindra er från att kanske hitta andra smaker som får er gom att dansa av lycka!


Min perfekta jul har under den senaste delen av mitt liv alltid varit densamma där man vaknar glad, tar det lugnt, äter en fantastisk god mat, kollar Kalle Anka, bastar och somnar framför Tvn! Allt det blandat med att man klär sig lite extra fin, träffar alla sina nära och kära antingen hos dom eller hemma hos sig, man kollar tv och pratar, stereon spelar bra musik med julsånger och sen delar man ut julklappar till allihop som man öppnar gemensamt när alla har fått sina klappar...Kan det bli bättre?


Det var några tips på hur ni kan göra julen till en riktigt fin årstid. Slappna av och känn av den fantastiska julstämningen som ni en gång hade som barn bara nu genom era vuxna ögon! Ta fram barnet inom dig, Hejpa!


 

Av Alexander Mickelsson - 18 december 2012 03:34

Hej allesammans, det var ett litet tag sedan jag bloggat och så har det även varit på min LHF blogg och det har mest varit för att intresset av att skriva har varit lågt. Jag har haft en hel del på fritiden att göra och även haft fullt upp med jobbet. Jag ska inte dra upp en jävla massa om varför jag inte bloggat utan istället berätta lite om vad som har hänt på sistone.


Jag har varit med om en del småsaker där bl,a åka med guldbussen ner till Luleå för att se Luleå möta Saik och tyvärr så förlorade Luleå men det var ändå skönt att få åka ner till Luleå om så för bara några timmar för att uppleva den underbara stämningen i staden och i arenan. Vi åkte med guldbussen som new boliden sponsrade och med oss så åkte både LuleåFans och Saik supportrar från Gällivare/Malmberget samt Hakkas och med på bussen så åkte Skellefteå AIKs sportchef "minns inte hans namn" som anordnade en tävling där jag kom trea och vann en saik skiva med saik låtar (den gav jag till en grabb på bussen som hejade på saik, bättre det än att den hamna i soptunnan) och hade det inte varit för alla fulla och odrägliga människor (plus allt saik svammel, hehe) så hade den här resan varit riktigt roligt, det var trevligt men är man LuleåFans och vill gärna vara med en sån här resa för att ha roligt och diskutera hockey utan allt (Mitt lag är bättre än ditt lag tjafs och bråk) och inte för att se det som en möjlighet att kunna supa och äckla sig på en torsdag. Det började ju bra när busschauffören hade bråttomt och hann inte uppfatta att det stod en ren på vägen och han kom med alldeles för hög fart så det blev inte mycket kvar av den renen, bussen klarade sig förvånnansvärt bra trots att renen tog i höger framlykta. Det är ju inte första gången som jag har varit med en buss när man kört på ett vilt (eller ja vilt och vilt, renar räknas faktiskt som tamdjur(!?) men den frågan ska jag inte ta upp nu). Det var kul att få åka med en buss igen för det är ju snart två år sedan sist jag åkte min sista sväng med Veolia. Sen att jag hade farsan med som varit busschaufför och driftledare för Veolia i Luleå så fick vi styra och ställa lite grann i bussen när vissa väldigt allvarliga saker hände som t,ex när tre personer sitter i knät på varandra...


En sak som hände som var absolut det äckligaste var att toan blev full (sånt här har man varit med ett par gånger) och istället för att låsa toan så att den inte går att använda så fortsatte dom att använda den trots att den nästan rann över (FYFAN!) men som tur var så fixade jag och farsan så att man sa till alla i bussen att inte använda toan och med hjälp av våra kontakter på veolia så fick vi strax innan matchen sluta komma till veolias garage där bussarna tömmer toaletterna så att man återigen kunde använda toan. Ja bevare mig väl...


Jag har liksom många andra nu i juletider varit på julmiddag i Kompelusvaara på gamla skolan där man anordnar tombola och lotter, julbord som var riktigt gott och sen för dom små så kom ju tomten och gav några tidiga julklappar. Sen för dom vuxna så fanns ju även luftgevärs tävlingar och pilkastning. Jag är inte mycket för såna här folksamlingar och speciellt inte på så trånga ställen men det är alltid trevligt att man kan anordna såna här tillställningar för byborna.

Jag liksom alla andra har fixat julklappar till familjen. Jag är riktigt nöjd med dom klappar jag har köpt till mor och far samt syster, jag ska väl försöka hitta några julklappar till kompisarna nere i Luleå men frågan är om dom får dom till jul eller om dom kommer få dom efter jul (möjligtvis nästa gång vi ses). julstressen har inte hunnit ikapp mig eftersom jag började julpynta en vecka innan första advent och det tyckte jag var ganska lyckat, man får ett smakprov innan man börjar med julen på allvar och jag har alltid haft mina principer att alltid vänta till första advent innan jag börjar med något som har julen att göra som t,ex julmust, pepparkakor, julpynt m,m och sen har vi ju att se på luciatåget på tv och äta lussekatter på lucia den 13 december. Jag vill gärna hålla fast vid dom tradtionerna eftersom dom försvinner mer och mer från det dagliga livet när man är så van vid att allt sånt anordnas av skolorna förrut så att man slapp ju anstänga sig mer eller mindre att tänka på dom sakerna och julen går ju numera så fort när dagarna känns kortare och man tappar tid och rum när man inte följer dag för dag som när man var barn och det är det bästa med julen. Man får anstränga sig lite mer för att barnen idag ska få lika roligt under julen som vi själva hade när vi var små och mina små ögonstenar Theo och Alice är naturligtvis dom som jag prioriterar först även om vi inte träffas lika ofta som man själv hade velat! Theo fyllde den 5 December tre år och det firade vi genom att hälsa på och det blev tårta och presenter, lek och bus när Theo skulle visa allt han har fått och sen tog han med mig ut på älgjakt! haha...


Sen under den här veckan så har jag haft besök från Luleå när Johan kom och hälsade på för fjärde gången sedan jag flytta upp hit och det var roligt för vi har haft det hyfsat fullspäckat med att köra skoter, vara ute och promenera, vara in till Gällivare, ha speltävlingar med ipad/iphone, åka stor truckarna i aitik, laga mat och kollat på film m,m...Det har varit skönt att ha besök för det händer inte allt för ofta och även om jag kommer ner till Luleå så hade det inte varit fel att få mer besök och gärna av andra också men det är ju jobb som brukar sätta käppar i hjulen och sen kan det även vara pengar för även om det är relativt billigt att åka buss så är det ju ändå en slant som alla kanske inte riktigt har råd att med att betala ifall man även måste ta ledigt från jobbet och även det kostar för en helg går fort och det är ju roligare att stanna några dagar extra. Men men...Alla som vill hälsa på är naturligtvis välkommna! =)


Numera så är jag ledig eftersom jultiden är en dålig tid för oss vikarier då alla vill jobba och tjäna in pengar och då går dom anställd naturligtvis förre i kön. Jag ska inte klaga eftersom det är skönt att vara ledig också nu i juletider och jag kan lägga lite fokus på saker här hemma och föröska ordna med saker jag inte annars skulle hinna med. Sen ska jag njuta och ta det lugnt för den bästa julen är den när man tar det lugnt med släkt och vänner, kollar lite tv, kanske ta en öl och sen äta riktigt god mat för att sen gå och basta och när kvällen sedan kommer så kan man ligga på soffan eller gå ut en stund tills man är så trött och bara somna! Perfekt...julklappar är ju roligare att ge än att få numera men absolut inte viktigt!


Jag kommer till helgen att åka ner till Luleå för att hälsa på vänner och känna den underbara känslan av att bara få vara tillbaka till Luleå som jag tycker är Sveriges vackraste stad! Ni får ha det så fint och GOD JUL till er allesammans så hörs vi snart igen, Hejpa!

Presentation


BYA BLOGGEN!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards