BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 4 september 2013

Kniv, jakt och mat!

Av Alexander Mickelsson - 4 september 2013 16:14

 


Hej, en ny månad har börjat och det är just den månad som dom flesta här uppe längtat till då älgjakten börjar. Jag jobbar nämligen så den här första veckan blir det ingen jakt för mig och det känns så jävla surt, det är kul att jobba men man önska att man var i skogen istället.


Dom flesta av er har säkert sett min bild här ovan på facebook och det är min senaste kniv som jag har gjort. Det är en hyllning till Luleå Hockey och jag fick redan idéen till den under förra säsongens slutspel men eftersom det gick som det gick så blev det inget så istället valde jag att göra den nu när denna säsong snart börjar. Det är en helt annan typ av kniv än vad jag är van vid att göra, jag köpte bladet via en hemsida där dom gör lasergravering men pga rättigheter så blev det bara texten istället för Luleå Hockey loggan men nu i efterhand så blev det riktigt bra! Handtaget är av polyester som är en annan form av plast, sen använde jag mig av svart vulkanfiber (en annan pappersort), tunn kopparplåt, tunn aluminium plåt och renhorn.


Jag har fått mycket respons på kniven och det känns riktigt roligt, tusen tack! Jag är ju ingen proffisionel knivtillverkare och har inte den utrustning för att massproducera knivar, därför gör jag helst inga beställnings jobb ifall någon undrar. Jag kan rekommendera alla till att testa göra egna knivar, det är en enkel sysselsättning och en väldigt rolig hobby!


Som jag nämde tidigare så har älgjakten börjat och jag har för tredje året i rad otur med jakten, det känns så fruktansvärt frustrerande och speciellt i år eftersom jag verkligen hade bestämt mig för att i år så ska jag verkligen satsa på jakten. Men jag fick jobb denna vecka så jag måste vänta till tisdag nästa vecka innan jag kan åka ut i skogen!

Första året som jag jaga så blev det problem med att söka vapenlincens, det var egentligen inga problem utan det var bara att det tog så lång tid och det är något alla som för första gången söker vapenlicens känner till. Hur som helst så hann jag bara jaga två dagar innan vi sköt fullt. Året efter så var det jobbet som förstörde mina chanser och sen åkte jag även på en stockholm resa. Nu i år så ringde min jaktledare att dom skulle ha möte men eftersom jag var i Luleå så gick det inte för mig men han ville att jag skulle ringa när jag kom hem, vilket jag också gjorde och då berätta han att han skulle komma förbi hem till mig. Han kom hem till mig och så berätta han "det är nog bättre om du satsar på att jaga nästa år" och det blev som ett slag i magen rent sagt. Sen berätta han att jag inte lär få något kött i år eftersom jag inte kan vara med och jaga den här veckan och på det sättet så kapade han min ben rakt av. Jag har nyligen köpt ett nytt kikarsikte för 4000:- och sen kostar jaktkortet 300:- och avgiften i jaktlaget kostar 1000:- men eftersom jag inte är ute i skogen när dom skjuter en älg så får jag inget kött heller, det är ju bland det sjukaste jag har hört. Vi är ett jaktlag men ändå inte ett jaktLAG för här är det tydligen var man för sig själv, fast vad vet jag?! Dom vill ha med mig i jaktlaget men det är nog bara för att det ser bra ut på pappret.


Här ska ni få ett recept bara för att lätta upp stämningen lite, jag är nyarg så nu kan det hända att jag överreagerar men det är ju trots allt så jag känner just nu!


Jag vet inte vad jag ska kalla denna rätt men den kallas för Linafallare i Linafallet och Jockfallare i Jockfallet och är en väldigt enkel laxrätt och allt du behöver är:

400 g lax

mandelpotatis

västerbottenost

gul lök

röd lök

tunnbröd

salt


Hacka lök, röd lök och laxen i småbitar och stek allt tillsammans. Koka mandelpotatisen och krossa dom (dvs mosa dom lätt). Värm tunnbrödet lägg ett lager krossade potatisar, lägg laxen med löken ovanpå och sedan strör du västerbottens ost över. Krydda efter egen smak och sen funkar det att ha fisksås till. Enkelt och gott!


Nä, ni får ha det så bra så hörs vi senare. Hejpa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards