BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 13 september 2013

Skogen kallar!

Av Alexander Mickelsson - 13 september 2013 00:27

 


Den här lediga veckan har jag helt ägnat mig åt skogsfågeljakt, jag har sett en orre men det blev inget skott eftersom skottavståndet var för långt. Det svåra med att jaga fågel utan hund (jag är nämligen allergisk) är att fågeljakten blir till en tombola, det finns tusen lotter och dom flesta är nit men man hoppas ändå på att hitta den där vinst lotten.


Skogsfågeljakt är en rofylld jaktform och speciellt när man jagar utan hund, chansen att hitta fåglarna och få skottmöjlighet är avsevärt liten jämfört om man har en markerande hund som visar var ågonstans fåglarna ligger och trycker vid marken. Jag har varit ute två dagar ute i skogen och första dagen så såg jag en orre men som jag sa tiidigare så var den för långt bort för att jag skulle kunna skjuta, igår så regna det så då ägna jag mig helt åt att vara hemma och städa men idag så fick jag komma ut igen och idag så tog jag en tur mot myrana som är jävligt jobbigt att promenera i men det gick. När jag är ute och jagar så är jag ute ca 4 timmar där jag promenerar den mesta av tiden, försöker att skrämma fåglarna så att dom flyger upp när man närmar sig så man får skott möjlighet sen tar jag kanske en eller två mindre pauser där jag dricker vatten och sitter på en stock och funderar på vart jag ska härnäst, sen tar jag även en längre paus i slutet av dagen där jag gör upp en eld och kokar kaffe, dricker vatten och kanske äter nå lätt innan jag vandrar tillbaka till bilen hem mot en varm bastu så man får tvätta av sig.


Ja, det är som sagt ett jävla lotteri men det egentligen inte tid för fågeljakt nu. Det är bättre att vänta tills löven fallit ner och det blivit kallare ute men eftersom jag missa älgjakten pga att mitt jaktlag skjutit fullt (det fick jag veta när jag ringde jaktledaren själv för att meddela att jag kan följa med ut men icket) Jag har egentligen aldrig haft större möjlighet att delta i en älgjakt och därför var mina mål tydliga, det här skulle bli den bästa jakten hittills men trots det så blev det min absolut sämsta älgjakt någonsin, jag fick inte ens komma ut i skogen trots att jag kunde. men men!

Jag har ju fågeljakten som en tröst och det är egentligen perfekt för då behöver jag inte ha någonting överhuvudtaget kontakt med jaktlaget, jag har hittat ett annat lag som jag ska försöka komma med i och det känns mycket bättre för nu är det jag som väljer och jag kan inte bli påtvingad eller övertalad att stanna kvar hos ett lag jag aldrig trivts i.

Nåja, det var sista gången jag gnäller om det. Kan tänka mig att mina i-lands problem börjar bli tjatiga nu eller rättare sagt gnälliga, Hehe...


 


Skulle jag få en krona per gång jag önska att jag inte var pälsallergisk så hade jag haft bättre betalt än Bill Gates. Då har man även funderat på vilken ras man hade valt? skulle det vara en älghund eller fågelhund? Inomhus eller utomhus? och det jag kommit fram till är att jag nog hellre hade tagit en fågelhund och det hade blivit en setter av något slag (engelsk, gordon, irländsk) det vet jag inte ännu men det spelar ju heller ingen större roll just nu och den hade fått vara utomhus för den mesta av tiden för jag gillar inte att ha hundhår inne (men det är ju lätt att säga nu, eller hur? haha) men som sagt, inget spelar nån roll när man ändå inte kan ha hund. Visst har man haft funderingar på att skaffa en hund som alltid är ute men den måste ju ändå bli omhändertagen och man måste ju ha kontakt med den genom att klappa och klippa klor, tvätta, kamma pälsen så ni förstår mitt dilemma!


Nu tänkte jag byta samtalsämne helt och hållet, jag var en jävla klant häromdan. Jag gjorde över fyra liter koncentrerad rabarber/jordgubbsaft som jag sedan hällde i 0,5 liter flaskor och bara för att dom ska hålla längre utan att bli dåliga eller tappa smak så fryste jag in alla utom en flaska men det var ju bara det att jag hade dom i GLASflaskor så ni kan tänka er morgonen efter när jag kom på mig själv och kollade in i frysen. Jajamensan 3,5 liter saft utsprängd tillsammans med glasskärvor i hela frysen så det var bara att tömma det som man kunde tömma och sedan frosta av hela frysen så man kunde plocka glasskärvor. Inget blev förstört som tur var för jag slängde allt i kylen och den blev knöckfull så jag mistänker att alla frysvaror höll varandra kalla så att dom aldrig hann tina upp men det var ju ändå bara för några timmar. ja så kan det gå, det jävliga var bara att det var sommarens sista rabarber som jag hade plockat så nu får jag antingen tigga ihop hos någon som har eller vänta till nästa sommar men jag ska prova att göra lingonsaft senare och då ska jag hälla i pet flaskor så man inte råkar ut för samma missöde igen. Sen är det så trist att slänga det som blir över när man silar så av det kan man faktiskt göra sylt av så det blir ju perfekt.


nä nu ska jag fortsätta vidare, ni får ha det så bra tills vidare...hejpa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards