BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 11 november 2012

Städer och byar!

Av Alexander Mickelsson - 11 november 2012 21:52

 


Hej alla läsare, ledsen att jag inte skrivit på ett par dar nu men jag är nämligen i min "hemstad" Luleå och hälsar på gamla vänner (så många som möjligt) och shoppar samt känner av den gamla atmosfären som finns här. Det är stor skillnad mellan dom Lappländska markerna och bergen som jag har rötterna i och är född i än här i dom Norrbottniska skogarna och vattnen men man kan säga att jag är född och bor där uppe men jag kommer alltid vara från Luleå!


Jag har alltid sagt och tänkt att Ullatti och Gällivare/Malmberget är något tillfälligt, jag KOMMER att flytta tillbaka till Luleå en dag men jag vet bara inte när. Jag är så splittrad i det eftersom Luleå är som sagt min hemstad och det är här jag är uppvuxen och här vet jag var allt finns (På sätt och vis, haha) alla vänner, bekanta finns här och jag känner mig hemma men samtidigt så STORtrivs jag där uppe, jag lever livet som aldrig förr och på ett sätt som är helt omöjligt i Luleå och jag lever och bor på ett sätt som passar mig bättre än handen i handsken så ni kan ju tänka er vilket dilemma jag har för jag tänker ändå ganska ofta på hur det skulle kännas att lämna Ullatti och allt som jag nu har byggt upp här för ett liv i Luleå igen men den dagen den sorgen och jag kan säga så här att den dagen jag verkligen känner för att flytta ner igen så kommer jag att flytta ner igen.


     


Jag vet inte hur jag ska beskriva den känslan av att dras mellan två städer (jaja mellan stad och by då) och två olika landskap. Jag kan ju säga så här till er som mest troligen vet men kanske inte tänker på det att i Norrbotten så är vintrarna blåst kalla (inte alltid så kallt på temeraturen men blåsten fördubblar graderna), där uppe så är det bara kallt, ren iskyla och inte alltid så mycket blåst. Fast vad vet jag som inte är så lättfrusen!


uppe i Ullatti så har vi vinter redan medans det fortfarande är höst i Luleå. I Gällivare så kan dom inte köra bil eller parkera, i Luleå så kan man inte se varandra i ögonen! HAHAHAHA, vilka jämförelser! Vi skippar det.


Jag älskar både Luleå och Kompelus/Ullatti/Gve/Malmberget, så tiden får avgöra hur det blir. Varför jag tar upp det här är för att jag känner att även om jag trivs så in i helvete där uppe så vill jag inte släppa taget om Luleå som betyder så mycket för mig. Jag har nämligen fått ett erbjudande om att ta över Ullatti Kiosken, jag vet inte vad ni får för känslor om det men för mig så finns det massor av för och nackdelar med det. Jag tänkte för min egen skull gå igenom dom nu när jag kan använda datorn och det skrivna orden för att jämföra om jag borde ta över det.

Här på bilden nedan så kan ni se hur kiosken ser ut!!

OBS! Det är en gammal bild.


 


Fördelar:

* Kortare pendlingsträcka

* Jag är min egen chef (kan vara nackdel också, haha)

* Ser väldigt bra ut på mitt CV

* Stora potentiella möjligheter (Det finns bygglov för utbyggnad)

* Dom första 6 månadernas lön är helt säkrade

* Man tjänar ändå bra i lön


Nackdelar:

* Väldigt mycket ansvar

* Långa arbetsdagar/tider

* Oerfaren

* Man är fast med jobbet (svårt att byta jobb sen)


Ja det är dom jag kan komma på, även om fördelarna är fler så måste jag ändå se över nackdelarna som väger väldigt tungt och kan väga mer än fördelarna så jag vet inte. Jag är för att vara ärligt talat sugen på att ta över kiosken som är en bensinmack men allt från reservdelar, bensin (95/98/Diesel), godis/chips/glass/kakor, spel (triss/trav/tips m,m), tidningar, korv med mera...Det är lönande att ha en sån station! Jag ska faktiskt kolla kostnader, ansvarsområden och allt som medföljer om vad som sker när man tar över en mack. Ni undrar säkert varför just JAG har blivit erbjuden den här möjligheten och det är för att jag är släkt med nuvarande ägaren Holger, han är min Mommos första kusin och vi har bra kontakt med varandra så han vill gärna att jag ska ta över för han tror att jag har dom kvalifikationerna och dom kunskaper det behövs för att vara butiksägare och absolut, jag tror jag skulle klara det ganska galant men men...Ni ser ju nackdelarna ovan och jag har nu fokus på Aitik gruvan så frågan är ju om det är värt det. Ni som läser får ju naturligvis vara med och dela eran syn och åsikt. HUR SKULLE NI GÖRA I MIN SITUATION?


 

Holger framför kiosken, vill gärna gå i pension och vill nu räcka över pinnen till någon annan!


Det var det, hoppas att ni fick lite underhållande läsning idag. Jag kommer åka hem till byn imorrn och då ska jag prata med Holger om vad som gäller ifall jag tar över och hur mycket det skulle kosta för jag vet inte om jag ens har råd då jag redan har ett litet lån på mitt hus.

Ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...Hejpa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards