BY BLOGG PLATSEN

Alla inlägg den 30 mars 2013

Av Alexander Mickelsson - 30 mars 2013 11:34

 

(Bilden är tagen från Luleå Hockeys hemsida)


Glad påsk alla läsare, ursäkta att jag inte lägger upp lika mycket inlägg som tidigare men som dom flesta av er vet så är det ju slutspel i hockey och all min fokus går åt det just nu då jag är en hockeynörd kan man säga. Jag har även varit lite sjuk nu dom senaste dagarna så jag har inte orkat tänka på så mycket annat än att försöka bli frisk!


Hoppas ni kommer ha en trevlig påsk med mycket godis och glada miner, för mig så har påsken inget att göra med varken ägg, kyckling, godis eller ens häxor att göra. En perfekt påsk för mig handlar om två saker och det är att fara ut med skotern och pimpla hela dagen lång! Vi får se hur det blir med den saken i år men ut med skotern ska det bli iaf.


Igår så var det en stor dag och inte på grund av långfredagen utan det var för att vår kära lilla Alice fyllde 1 år. Tanken var faktiskt att jag skulle åka in till Gve för att fira henne men det får bli en annan gång, det är konstigt hur fort tiden går och speciellt när barn är så där små (och för oss som är över 18-20 år). Även en kompis till mig fyller år idag så jag ska passa på att gratulera på födelsedagen även här på bloggen, grattis Tobias! ^^


Jag ska berätta en rolig sak som har hänt mig, dom flesta jag känner vet redan det här men jag har fått jobb som truckförare i Aitik. Jag börjar min utbildning den 15 april. Jag ska få köra dom där stora lastarna som dom flesta av er bara har hört talas om och jag kan säga att det är en enormt häftig känsla att stå bredvid dom men jag kan inte ens ana hur häftigt det kommer att bli första gången jag själv kommer att få köra dom. Eftersom jag är ny på truck sidan så kommer jag ju naturligtvis inte att få köra dom största truckarna Aitik har utan jag kommer att få börja med dom små (som väger över 400 ton full lastad), bilden här nedan så har ni en av dom nya truckarna (som tar över 900 ton full lastad). Jag ska nog inte säga allt för mycket då jag tekniskt sett inte är anställd förän jag har skrivit på anställnings papprerna men ack så häftig det känns!


 


 


Här ovan så står jag bredvid en av dom "mindre truckarna" när jag jobbade på förrådet! Tänkte så att ni får en liten bild av hur enorma dessa maskiner verkligen är. ^^


Annars så gör jag inte så mycket på dagarna, jag tar dag för dag och förberedder mig inför truckutbildningen och där känns det tryggt att ha en far som redan kör truck och kan hjälpa mig med det mest, det är inget avancerat utan allt handlar bara om att man ska lära sig hur man ska hantera maskinen (det är lite som att lära sig hur en ny bil fungerar, även om det är en lite större bil nu) och naturligtvis om säkerhet!


Jag fortsätter slipa lite på Arvids kniv, den är inte helt färdig, den skulle egentligen vara det nu men det strula lite när jag svetsade fast fästningen på baksidan av kniven, farsan hjälpte mig att svetsa och sedan så skulle vi slipa till den snyggt med rondellen men min limning som jag gjorde för att det skulle hålla fast bättre släppte, jag var ju så jävla dum att jag inte tog epoxy lim som har en 24 timmars härdningstid (det är lång tid men då håller det ihop två berg om man vill). Jag ville göra det snabbare och tog en lite snabbare lim som också annars är bra men som sagt det höll inte för rondellen, så både brickan fram släppte och blev som en bjällra och renhornen på slutet av skaftet släppte men nu har jag lyckats limma fast brickan fram och även fixat så att jag kan svetsa om baksidan bättre så att det håller ihop, sen ska jag fortsätta göra slidan till kniven som kommer ha en annan mycket enklare design men den kommer fortfarande att bli riktigt snygg!


 


Som avslutning på detta inlägg så tänkte jag faktiskt bjuda på en bild på en trälåda som jag hittade i vår lada ovanför ett gamalt dass som jag håller på att riva, det är en bitsocker låda med gravyr på kort sidan och på långsidan så står det "Svenska sockerfabriks aktiebolag - Raffinaderiet i stockholm"

Hoppas att ni gillar den, ha det så bra så hörs vi till nästa gång. Hejpa!


 


Ovido - Quiz & Flashcards