BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

Hej mitt vinterland!

Av Alexander Mickelsson - 30 januari 2013 19:25

 


Hej allesammans, det har varit en ganska händelserik dag inte för att det har varit nå speciellt utan det har helt enkelt varit fullt schema idag. Skönt!


Som ni ser på bilden ovan så har jag varit ut med skidorna idag för första gången på ett par år, det kändes lite ovanligt och speciellt med tanke på att oftast när jag åker skidor så är det på Ormberget i Luleå. Innan jag for iväg med skidorna så hade jag huggit ved, vi har en hel del "skrot" virke i ett av våra förråd som vi sågar och använder som ved till bastun. Jag skulle använda en el-motorsåg men den var så seg och sågade knappt och då märkte jag att kedjan satt löst och jag vet inte riktigt hur man spänner på dom här gamla elsågarna som jag använde så jag försökte istället med min egna motorsåg men där låste kedjan sig och jag har ingen lust att sitta och skruva precis idag så jag prova en annan motorsåg (vi har nog totalt 5-6 sågar, men dom flesta är gamla och trasiga och så var dom när vi fick dom med huset). Hur som helst så slutade det med att jag tog en handsåg istället, sedan klyvde jag allt med en yxa så nu har vi ved ett par dagar framöver.


När veden var färdig så for jag iväg en stund med skidorna men det blev kortvarigt eftersom det började snöa så jag åkte hem istället och började laga mat där det blev "Honungsgrilljerade Revbenspjäll med potatisklyftor" ett enkelt och mycket gott recept som tar ett tag eftersom köttet ska marineras och sedan vara i ugnen i ca 1 timme. receptet hittar ni längre ner i bloggen och där kommer ni även att hitta ett recept på "Ugnsbakad rödingfilé med kokt potatis" också mycket gott receptsom finns längre ner i inlägget.


Har suttit och fundrerat och där är om man skulle unna sig själv en ny spelkonsol, är väldigt sugen på ett Playstation 3 med NHL 13. Jag har just nu ett PS2 och Nintendo Wii men jag spelar i princip bara på wiiet, det enda spel jag lirar med PS2:an är NHL 2004 som är det senaste nl spel jag köpt så det är nog dags att uppgradera sig, jag åker ju ner nu till helgen till Luleå där jag bl,a ska gå på hockey när Luleå möter Brynäs och jag längtar som fan och då ska jag passa på och se om jag hittar någon billigt PS3:a...


   


I förra inlägget så nämnde jag om min lilla snickeri verkstad där jag gör lika knivar, jag berättade även att jag hittade en hemsida som säljer olika små saker som man kan använda sig i sitt knivbygge och jag handlade lite där och nu har mina saker kommit, ni ser dom på bilden ovan. Jag beställde även ett knivblad som jag vann på tradera men tyvärr så uppfattade jag storleken på den lite galet, den var lite mindre än jag trodde och det är knivbladet som ni kan se ovan.

Av dom saker som jag har köpt så kan ni se att längst till vänster så är det ett ganska stort tunnt renskinn som jag ska göra skinnpåsar av till ex. kaffe, te, småsaker som tändstickor m,m...Sen ovanför skinnet så ser ni en liten låda där det står kövulfix och det är ett läderlim som är speciellt anpassat för skinn och läder, bredvid det så är det mindre tjockare och hårdare skinnbitar som jag använder till kniv slidorna, sen bredvid det så är det tennplåt bitar i två olika tjocklekar som jag klipper till och använder som brickor mellan ex trä och ben i knivskaftet. Blir skitsnyggt!

Sen har jag tennsnöre, chicagoskruvar, lädersnöre, träbit i al med mera...Fantastisk bra sida!


 

På bilden så ser ni ingridienserna till marinaden som ska vara på revbenspjällen!



Då var det dags för recept, jag har nu två fantastisk goda recept och jag börjar med Ugnstekta öringen.


Du behöver:

4 st Röding filé

Dill

gräslök

pressad vitlök klyfta

salt / Peppar

citron

morötter

purjolök

smör

potatis


Det är väldigt enkelt, salta och peppra fisken och strö dill och gräslök över fisken och lägg sedan på en ugnsplåt. skär morötterna och purjolöken och strö över fisken, pressa lite citron saft och smör runt och skär sedan citronen i tunna bitar och lägg runt fisken och sedan ska den in i ugnen (225 grader) i ca 20 minuter. Skala och koka potatisen. Klart!

resultatet kan ni se här nedan...Kom ihåg, snåla inte med kryddan!


 


Nu till den honungsgrilljerade revbenspjället.

Du behöver:

tunna revbenspjäll

1 msk soja

1 msk olivolja

1 pressad vitlöksklyfta

0,5 msk chili sås (inte nödvändig)

2 msk flytande honung

salt/peppar


blanda alla ovan nämnda ingridienser (utom revbenspjället förstås, dahhh ^^) och rör om till en marinad, känns det som att det är för lite marinad är det bara att göra en till sats. När du är klar så är det bara att pensla över marinaden över revbenspjällen. Sätt ugnen på 175 grader och låt marinaden dra sig in i köttet medans du väntar på ugnen. När ugnen är varm nog så lägger du in revbenen i ca 1 timme, ta sedan ut köttet och pensla över marinad igen över köttet (var försiktig så att du inte bränner dig). Lägg nu ugnen på 250 grader och lägg in köttet igen i ca 10 minuter tills det har fått en fin färg. Servera potatisklyftor eller en god potatissallad till! (Tog tyvärr ingen bild, ber om ursäkt för det)

Köttet får en riktig god och söt salt smak med inslag av honung utan att honungs smaken tar över. Fantastiskt gott...



Det var allt för mig, jag hoppas på bättre väder imorrn men dom har lovat att det ska snöa så vi får se. Vill komma ut på en längre skidtur imorrn men annars så ska jag försöka påbörja min skinnpåse och sedan så ska jag laga hemmagjord ärtsoppa (UTAN pannkaka)! Missa inte det, hejpa! =)


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards