BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 26 januari 2013

Snickeriet!

Av Alexander Mickelsson - 26 januari 2013 18:52

 


  

Hej alla glada, ska bara slöskriva lite om min lilla kniv verkstad. Ni som har följt bloggen ett tag vet att i sommras så höll jag på att tillverka en kniv som blev riktigt lyckad från start till färdig produkt. Jag vill fortsätta tillverka egna knivar för bl,a eget bruk eller som gåva och hittills så har jag bara gjort 3-4 knivar i hela mitt liv så jag är ju inget proffisionelt företag som säljer knivar men för er som läser och känner att ni också vill ha en hemmagjord kniv kan alltid ringa eller maila mig.


Jag älskar att snickra och det här med kniv tillverkning har blivit ett ganska stort intresse för mig, jag kör med dom utrustning som jag har tillhanda där jag bl,a använder stämjärn, filar och bandsåg för att forma en praktisk kniv. Jag inte att göra samma saker för jag gillar att variera mig så varje kniv är annorlunda än den andre.

Här kan ni se dom knivar som jag hittills har gjort...


 


Detta är min första kniv som jag gjorde på Björkskataskolan i Luleå år 2005. Vi fick pröva på att göra en kniv där vi fick bestämma om vi ville göra skaftet helt i trä eller variera med renhorn och jag valde den enklare vägen och gjorde det helt i trä. Många i klassen gjorde speciella former och knepiga skaft och många var missnöjd pga att skaften oftast var för tjocka och obekväma att hålla i och jag utgick då liksom jag gör idag när jag utformar en kniv att formen är skitsamma bara den är bekväm att hålla i och sen utgå från hur snygg dom är. Slidan fick vi även göra där eggskyddet är i trä som vi fick karva ur och sedan lägga skinn runt, det är min absolut bästa slida.


 


Här är kniven som jag tillverkade i sommras, min snyggaste kniv om jag får säga det själv. Jag var lite osäker när jag gjorde den eftersom jag aldrig gjort något liknande förut men jag använde mig av sunt förnuft och logiskt tänkande och här är resultatet. Bladet är av damasksmitt och det är flera olika järnblad som har slagits ihop och därför har den fått sina ränder, ett dyrt blad men det var helt klart värt det. Sen har jag använt mig av björk, renhorn, läder och tennplåt. 

Slidan skulle först vara helt av renhorn men renhorn är fruktansvärt jobbigt material att arbeta med så jag använde mig av björk trä där med och så karvade jag ut så att jag kunde lägga en tunn bit renhorn och sedan använda mig av läder runt om, sen har jag skurit ut småbitar av skinnet och virat runt och sedan bränt lite mönster, jag ristar alltid in årtalet på mina knivar och det som är ovanför årtalet ska föreställa polstjärnan och sen har jag lagt in mina initialer på renhornet.


    


Denna kniv gjorde jag strax före jul som en julklapp till min far. En enkel design där jag har lagt in ett handstopp strax innan bladet som jag visste att farsan ville ha och sen har jag använt mig av björk och renhorn. Farsan blev glad men jag tror han upptäckte vad jag höll på med så reaktionen blev inte riktigt som jag väntade mig men huvudsaken är att han blev glad och känner att han vill använda den ute i skogen. Bladet är ett kolstålsblad, den är riktigt vasst och tålig men den är känslig då den inte tål att vara blöt för då kan den rosta men annars så är det här nog mitt favoritblad.


Jag har nu hittat en sida som säljer kniv material, där man kan köpa allt från blad, läder, nitar, läderoljor, träolja, maskiner, brickor, tennplåt till färdiga produkter och sen har dom mycket mer. Jag har köpt en massa saker därifrån som jag kommer att använda mig av i mina snickerier, jag ska förutom tillverka knivar även försöka mig på att tillverka läderpåsar för kaffe. Jag kommer att dokumentera och göra inlägg här på bloggen så att ni kommer att få se hur jag går till väga när jag tillverkar lite olika saker...Sen vill jag meddela min kompis Arvid, om du läser detta så har jag köpt material så att jag kan tillverka en ny kniv till dig för den jag gjorde blev totalt misslyckad och jag blev inte nöjd med den men så fort sakerna har kommit så ska jag börja tillverka en snygg och praktisk kniv till dig som jag utlovade! =)


ni får ha det så bra tills dess, hejpa!  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards