BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 18 januari 2013

Winerschnitzel med potatisklyftor och dillsås samt hemmagjord lingonsylt!

Av Alexander Mickelsson - 18 januari 2013 01:31

 


Ny dag och ny maträtt, idag blev det en härlig "Winerschnitzel med potatisklyftor och dillsås" som blev förvånansvärt bra. Jag har alltid velat göra en egen schnitzel rätt och idag så fick jag möjligheten och det är väldigt enkelt så ni där hemma kan göra den ganska fort men först så behöver ni dessa!

 

Schnitzlarna
600 gram Fläskfilé

3 dl vetemjöl

salt

peppar

5 dl ströbröd

4 ägg (vispade)

smör och matolja


Dela upp köttet i bitar som ni sedan bankar ut med en kökshammare så att bitarna blir till den tjocklek ni vill ha, häll upp mjöl, vispade äggen och ströbröd i separata tallrikar. Börja doppa köttet i mjöl, sedan i äggen och sist i ströbröd. Lägg köttet sedan åt sidan så att den får vila i ca 30 minuter. Stek dom lätt och vänd ofta på dom så att inte ströbrödet blir brännt...

 

 


Dillsåsen

5 dl grädde

dill

2 msk majonäs

salt, peppar

paprikapulver


Blanda alla ingridienserna i en kastrull efter smak som du sedan kokar upp, såsen blir väldigt lätt såå om du vill ha en tjockare sås så ska du blanda majsstärkelse och vatten i en skål och häll sedan i såsen till den tjockhet du vill ha, vill du ha lösare så blandar du i vatten, vill du ha den tjockare så blandar du i mer majsstärkelse...


 


Det är enkelt att göra potatisklyftor, skala bara potatisen och skär dom på mitten och sen delar ni upp dom i tre eller fyra delar så att ni får klyftbitarna, fortsätt gör så ända tills du får den mängd du vill ha och sedan häller ni flytande margarin över dom, saltar och pepprar efter smak och in i ugnen som du sätter på ca 225-250 grader. rör om lite då och då tills dom har blivit mjuka. snåla inte med margarinet för det blir bara godare ju mer margarin du använder. Hehe! =)


Dom blev riktigt goda, jag stekte dom lite för hårt så att insidan av fläsket blev inte riktigt bra men det var precis genomstekt så var försiktig med att inte använda för hög värme när du steker fläsket. 


Jag gjorde även lingonsylten idag och använde mig av geletin för att göra sylten lite mer fast, det blev riktigt bra. den härliga smaken av lingon med en liten söt ton av sockret, det är perfekt på sommaren när man får gå ut i skogen så kan man plocka på sig lite lingon och blåbär som man lägger i frysen och när man känner för det så kan man göra saft, sylt, gelé eller använda det till efterrätter. 

Nu ska jag inte ta upp så mycket mer, jag kommer som sagt att prova på "smörstek rödspätta och kokt potatis" som jag ser fram emot. Ha det så bra tills vidare, hejpa!


  


 
 
Ingen bild

asdasd

18 januari 2013 03:06

http://www.youtube.com/watch?v=YButsPBPY60

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards