BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 17 januari 2013

Västerbottens ost fyllda älgfärsjärpar med rödvinsås och potatismos!

Av Alexander Mickelsson - 17 januari 2013 02:33

 


Hej, som jag berätta igår så skulle jag idag laga till något lite extra gott och om jag tyckte om det så skulle jag lägga ut receptet här på bloggen och här är den...Västerbottens ost fylllda älgfärsjärpar med hemmagjord mos och rödvinsås som serveras med smörstekta champinjoner och Coca-cola i glasflaska! =)


det var ett roligt recept som i all hast råkade bli ett kort maraton då det visa sig vara lite förberedelser där jag bl,a annat korkat nog glömde ta fram färsen tidigare under dagen men det är ju en mindre åtgärdsfel men som tur är så fixade jag det ganska tidigt så färsen hann tina färdigt innan jag började tillredningen. Först ut innan jag berättar lite kort om hur ni ska göra så behöver ni dessa ingridienser!


Till älgfärs järparna:

600 gram Älgfärs (funkar även med vanlig nötfärs)
1 stÄgg gula
0,5 dlGrädde
1 stVitlöksklyfta (pressad)
0,5Persillja (hackad)
1 stRöd chilifrukt
1,5 mskViltfond
 Krydda efter egen smak

Blanda alla ingredienserna utom osten, smaka gärna av och krydda på om det behövs. Skär osten i stavar. Forma sedan ovala biffar av färsen, lägg en oststav i mitten och se till att färsen täcker runtom. Stek dom med smör eller olja men var försiktiga för dom är mjuka och går lätt sönder så använd en stekspade och vänd på dom försiktigt ända tills ni tycker dom känns klara!

 

 


Till rödvinsåsen:

2 msk olivolja
8 st schalottenlökar
8 st vitlöksklyftor
1 st ancho eller chipotle chili
1 msk torkad rosmarin eller 3 kvistar färsk rosmarin
5 dl rödvin
8 dl vatten
4 msk strösocker
4 msk kalvfond
1 msk 

balsamvinäger




2 tsk 

(blanda sedan dessa i en annan skål)


majsstärkelse

1 dl kalltvatten

  1. Hacka vitlök, schalottenlök och chili. Hetta upp en stekpanna med olivolja. Stek vitlök, lök och chili tillsammans med rosmarin tills det blir gyllenbrunt.
  2. Tillsätt vatten, rödvin, kalvfond, socker och vinäger.
  3. Reducera (koka ner) tills hälften av vätskan återstår och sila bort "resterna" av vitlöken, löken, chilin samt rosmarinen genom finmaskig sil i en annan bytta, häll sedan tllbaka vätskan i kastrullen igen och låt det koka upp igen.
  4. Blanda majsstärkelsen med vattnet i en annan skål och red sedan ned i såsen till den tjocklek du vill ha. Blir den för tjock blandar du i lite mer vatten, blir den för tunn blandar du i mer majsstärkelse.
  5. Nu kan du låta den svalna om du vill, koka bara upp den igen när du ska servera!

OBS! jag lade smör i min rödvinsås på slutet och det är därför den har fått en ljusare färg på bilden, jag tycker inte att det blev bättre med smör men det är ju en smakfråga!

 

  


     


 


Jag hoppas jag inte ska behöva gå igenom hur man gör mos, men jag kan ge er lite tips på hur ni kan göra moset lite godare. Häll i lite varm mjölk som ni antingen har kokat eller värmt upp i mikron, häll i flera olika kryddor som t,ex basilika, dill eller persilja det ger en god smak och "dekorerar" också moset samtidigt om man nu vill vara "fin i kanten" så att säga. Lägg i smör som ni rör om så att det smälter och ger den där krämiga och smörgoda smaken...


Det var som sagt ett väldigt gott och intressant recept jag hittade, självklart(!) så har jag gjort några ändringar än vad orginalet (jag har aldrig följt ett recept till punkt och pricka i hela mitt liv) men det är ju det som är det bästa med matlagning, att man får styra och ställa efter egen smak. Jag älskade västerbottens osten i mitten som gav en riktigt härlig smak och koncistens, jag hade inte i så mycket ost (som jag sedan ångrade) men jag rekomenderar att ni inte gör dom så speciellt stora ändå för färsen är så pass mjuk när man bakar in osten så det är lätt hänt att osten håller på att rinna ut om det skulle spricka...Jag hoppas att ni kommer prova på att göra detta själv hemma, kom ihåg att det är väldigt enkelt och sen går det snabbt om man förbredder lite innan, rödvinsåsen kan ni göra färdigt medans färsen tinar och sedan kokar ni bara upp den när den ska serveras och koka upp potatisen medans ni håller på att göra järparna för det tar ju ett tag innan potatisen kokat färdigt. Jag kommer att komma med mer recept, som nu till veckan så ska jag faktiskt göra "Smörstekt rödspätta med kokt potatis och dillsås" missa inte det, ha det så bra tills vidare...hejpa!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards