BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 8 januari 2013

Mat och idrott!

Av Alexander Mickelsson - 8 januari 2013 03:13

 


Hej alla glada, som ni kanske har sett på min facebook/instagram bilder så har jag gjort min egna hallonsylt tidigare idag och det blev riktigt gott och det är väldigt enkelt att göra (recept finner ni längre ner i inlägget). Jag köpte glasburken för 10 kronor på dollarstore i Gällivare men jag ångrar att jag inte köpte minst två till. Som ni har märt så tillbringar jag en hel del tid i köket numera och då är det ju inte enbart för att göra sylt/yoghurt/smör osv utan jag lagar ju även mat där jag provar mig fram med olika recept som t,ex egen pasta, olika kötträtter, soppor med mera...Mat är roligt, gott och väldigt praktiskt att lära sig!


Jag gillar att göra lite av allt möjligt här hemma och det kanske ni har märkt i tidigare inlägg där jag har visat när jag har renoverat här hemma, snickrat knivar, gjort is skulpturer/is lyktor, lagat mat, hållt mig hyfsat aktiv inom UIF (som jag ska ta upp om en liten stund). Men det känns skönt att hålla sig hyfsat aktiv som man kanske inte skulle göra i Luleå. Jag har även försökt hålla mig aktiv med musiken men det går lite trögt där, jag kommer på en del melodier men jag kan inte hålla mig fast och spela in dom eller försöka göra en hel låt av det men jag ska fortsätta försöka för jag har en låt idé som jag ska jobba med, det är bara versen som är kvar innan jag kan jobba med detaljerna.


 


på tal om UIF tidgare så där kan jag säga (om ni inte har hört det via min facebook) att jag har blivit tillfrågad om att bli medlem i styrelsen inom Ullatti IF och jag har tackat ja för jag tror att jag kan få lite mer frihet att försöka anordna olika evenemang till både vintern som är och till sommaren. Jag håller på att se till så att vi får någon is på hockey rinken så att man äntligen får börja åka skridskor snart, känner mig rastlös så jag ska imorrn åka till Hakkas där dom iallafall har is som man kan åka lite på (jag har ju förra vintern köpt både nya skridskor och ny klubba och i år så har jag även köpt nya hockey handskar så jag vill gärna börja använda dom), sen ska jag se till så att vi får ett fungerande gym för just nu så är det tydligen så (till min besvikelse då jag ville börja träna direkt) att man inte har fixat någon lokal, det finns en lokal men det ENDA som fattas när det gäller ALL idrottsverksamhet är pengar till el till belysning. så det känns tafut när man har en hyfsat fungerande hockeyrink (som vi ska renovera till sommaren), det finns lokal och utrustning till gym och sen så finns det en lift för slalombacken (det är ju inte precis dundret men en fin backe det har vi och även utrustning för slalom samt längd skidor), det finns en gymnastik sal men den är fylld med gym utrustningen så det går inte att använda för t,ex badminton, basket, innebandy etc etc...Så jag tycker det är dags för en förändrning, ordförande i ullatti IF har inte latat sig, hon har faktiskt letat efter bidrag och stöd för att vi ska kunna komma igång men det är ingen som hjälper, vi har kollat med kommunen som har vänt rygger till, landstinget bryr sig inte och det är för att ingen tror eller bryr sig om byarna trots att det bor folk i alla åldrar, därför vore det bra om kanske jag som är yngre kunde tillträda och ringa runt så att dom kanske förstår att det finns intresse för idrottsverksamhet här i byn.


Om ni vill göra egen sylt så kan jag berätta att det är väldigt enkelt och det tar inte länge!

allt ni behöver är: 750 gram av valfri bär (jag valde som sagt hallon), 2 dl vatten och 1,5 dl socker (här kan ni ändra om så att mängden passar er bättre, orginal receptet sa 2 liter bär, 2 dl vatten, 6 dl socker men principen är densamma) Vill ni ha lite tjockare sylt så kan ni lägga i lite gelatin.


koka vattnet med socker ända till sockret har löst upp sig, lägg sedan i bären och rör om och låt det stå och koka i ca 10 minuter, skumma av och sedan tar du bort grytan och låter det svalna lite innan du fyller (som i mitt fall glasburk) men kom ihåg att värma burken/skålen innan du häller i sylten för då håller sylten längre. Sen är det bara låta allt svalna innan du lägger in den i kylen. Klart!


Jag vet inte om jag ska ta upp så mycket mera idag, jag låter det nog vara så får vi höras bättre imorrn, ni får ha det så bra tills vidare...hejpa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards