BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 6 januari 2013

Frukost tips!

Av Alexander Mickelsson - 6 januari 2013 14:33

 


Hej alla glada, jag har provat på något lite annorlunda och det är att göra min egna yoghurt som var busenkelt. Allt ni behöver är en liter av 3% mjölk och 0,75 dl vanlig naturell yoghurt. Gör det här på kvällen för det tar ca en natt innan den är klar men sen har ni egen yoghurt som ni kan avnjuta på morgonen.


Häll mjölken i en kastrull och värm upp den precis innan det börjar koka, sen tar ni bort kastrullen och låter den svalna tills den är varm men inte kokande varm (lite mer än fingervarmt). Ta sedan lite av mjölken i en skål och häll i den gamla yoghurten och rör om, sedan blandar du det i resten av mjölken. Värm ugnen till ca 50-60 grader och lägg in kastrullen med din yoghurt med lock på och när du har gjort det så stänger du av ugnen. Sen behöver du inte röra den (du får inte röra den) förrän på morgonen när den är klar. Sen har du din egna yoghurt som du kan blanda i vad du vill (bär, sylt, vanilj). Jag valde att blanda i lite vanilj (som finns att köpa bland kryddorna i mataffärer).


Busenkelt eller hur? Absolut och det blir riktigt gott. Enkelt recept för er som gillar yoghurt och perfekt om ni börjar få slut på yoghurt, för ni kan blanda och göra ny så fort den börjar ta slut igen. Det är billigare än att fara och köpa en helt ny yoghurt! 


Senare ikväll ska jag prova på att göra mitt egna smör (haha). Går det bra så lägger jag ut hur man gör det här på bloggen imorgon! ha det tills dess, hejpa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards