BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 4 januari 2013

Gott recept!

Av Alexander Mickelsson - 4 januari 2013 22:13

 


Hej alla mat glada, jag tänkte lägga ut detta recept tidigare men av ett par orsaker så har jag inte provat på det här recptet förrän idag och det blev riktigt bra. Jag hittade receptet på Kokaihop.se (finns som app på iphone/android telefoner). Det är ett ganska enkelt recpet som inte kräver allt för mycket arbete, det mesta kan man förberedda och sedan värma upp på spisen och i ugnen när man har allting klart. 

Börja med köttet och gå sedan över till såsen och sen när det är klart så går det att fixa sallad och potatis i efterhand!


Du behöver
:

4 st skivor älgfilé (eller vilken filé du vill, jag använde renytter filé)

0,5 tsk salt

0,5 krm peppar

smör till stekning

1 dl grovriven ost

1 dl grovriven gorgonzola

0,75 dl créme fraiche

50 gram pinjekärnor (jag hittade inga så jag körde utan)


Till rödvinsåsen:

1 st schalottenlök

2,5 dl rödvin

0,75 vatten

2 msk kalvfond

0,5 tomatpuré

0,5 krm peppar

0,5 msk majsstärkelse

50 gram rumsvarmt smör


1. Ugn 225 grader

2. krydda köttet med salt och peppar. Bryn det hastigt på båda sidorna i en het stekpanna med lite smör. Lägg köttet på en ugnsfat och låt det kallna.

3. Riv ostsorterna och rör samman dem med créme fraiche och pinjekärnor. Fördela röran på dom nu svala köttskivorna och täck med aluminium folie. Låt fatet stå i kylen tills det ska stekas klart i ugnen.


4. Ansa och skala löken och finhacka till såsen. Lägg den i en kastrull tillsammans med vin. Vatten, kalvfond, tomatpuré och peppar. Låt det småkoka 6-8 minuter. Silla såsen och häll tillbaka den i kastrullen.

5. Låt såsen koka upp på nytt och rör ut majsstärkelsen med lite vatten och vispa ihop med såsen. Låt såsen stå kallt.


Nu är alla förberedelser gjorda och du kan göra valfri sallad och ev. göra potatisgratäng eller koka vanlig potatis, du får göra lite som du själv vill.


Stek köttet mitt i ugnen i ca 30 minuter. Värm såsen och vispa ner smöret i små klickar! Klart...


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards