BY BLOGG PLATSEN

Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Alexander Mickelsson - 7 juni 2012 23:47



Vad är en typisk bybo (alias byfåne)?? Haha, många livliga diskutioner har det blivit på jobbet då stadsborna har sina vassa kommentarer och roligt blir det. Det typiska är ju naturligtvis kläderna även kallad glesbyggdskavaj och det är jaktbyxor eller snickarbyxor i smutsigt skick, en flanell skjorta (gärna rutigt motiv), hängslen, kniv i bältet och en keps...Man ska prata med en liten finsk brytning, ha en stor gård, mil avstånd till grannen, en gammal bil, skoter, bastu och hembränningsapparat. Man ska prata om allt från jakt/fiske till vädret och en annan sak jag har märkt är dom TRE TYPISKA FRÅGORNA men jag kommer bara på två av dom för tillfället så jag återkommer när jag kommer ihåg den. Där har ni den ultimata sterotypiska bybon/byfånen.


Jag tar upp det i den här bloggen när jag satt och tänkte på alla bisarra konversationer på jobbet och kunde inte låta bli att skratta. Jag stämmer in på minst tio av dom ovanstående saker som gör en till bybo/byfåne, men jag nämner inte vilka. Många accosierar byfåne som ett fult ord, men jag anser inte det och tycker bara att det är kul. Det är bara löjligt att bli arg på den bemärkelsen och det är som tornedalningarna som blir arg för att man säger att dom pratar byfinska och inte meänkieli (Tornedalsfinska). 


Jag vet inte vad ni anser är en typisk byfåne men det vore roligt om ni kunde läga fram förslag genom att kommentera det här på bloggen. Wikipedia har dock en HELT annan syn på vad byfåne betyder och har inga som helst sammanhang i det jag har upplevt i mitt liv och så här säger dom.

"Byfåne är en nedsättande benämning på en person med psykisk störning eller med någon annan form av social avvikelse som är känd av sin omgivning."




Mycket kan sägas om den typiska bybon, allt jag vet är att många anser att jag är det så den här frågan lämnas öppen för den som vill ta reda på sanningen om den TYPISKA BYBON!


Hejpa! 

Av Alexander Mickelsson - 7 juni 2012 21:09


(Svalorna) Photo by: Alexander Mickelsson 2012


Moi, snart knackar helgen på dörren och det ska bli riktigt skönt. Jag kommer att åka ner till storstaden Luleå imorrn efter jobbet för att fixa i ordning, vi säljer nämligen vårat hus där nere och det är mycket som ska fixas. Jag ska naturligtvis hinna med att träffa polarna så mycket som möjligt. Även där ska det planeras då vi har fått en spelning på en kompis mammas födelsedagsfest och vi vet inte vilka låtar vi ska spela, men sånt brukar lösa sig när man träffas för att repa igenom allt.


Jag är på jakt efter en fiskerulle, jag hitta ett fiskespö i ladan som kommer passa utmärkt till laxfisket nu i sommar men jag måste ha en bättre rulle och jag söker nu efter en liknande på bilden nedan. 


 

 Jag har inget nytt att tillföra denna dag, jag har jobbat och sen så åkte jag in en sväng till Gällivare. Min arbetskollega Magnus fick skjuts in till stan och var även med till Ericsson Center för att kolla olika rullar men dom gick på tusenlappen upp. Ett pris som jag anser är alldeles för dyrt! ikväll ska jag ta det lugnt och njuta av att få vila istället för att jobba på gården och det kan man faktiskt unna sig ibland.


Jag kommer inte skriva så mycket mer just nu, för jag är ganska trött och har svårt att komma på vad som har hänt idag.


Nå Hejpa!

Av Alexander Mickelsson - 7 juni 2012 00:04



Glad nationaldag kära läsare, idag är det den dag alla svenskar frågar sig "varför firar vi egentligen nationaldagen?". Jag tänker låter dom fortsätta göra det istället för att berätta varför för det är inte därför jag skriver det här nu. Istället kommer det lite nytt från byn, eller ja nytt o nytt. Det har inte hänt så mycket på sistone, jag har firat denna dagen med att ta en ordentlig sovmorgon då det är röd dag (ledigt från jobbet). Jag har ju för tusan bövlar glömt berätta att jag jobbar ju på förrådet i Aitik som, ja lite av allt möjligt jag brukar jobba med budbilen, uppackningen, utlämningen, inventeringen, nyuppläggen och även på kallförrådet. Det är ett häftigt jobb då man får uppleva Europas största och världens effektivaste dagbrott med några av världens största maskiner. De ni!




Här är en bild på en av våra truckar. Jag firade dagen i ära med att vara i Kompelusvaara en stund, jag hälsade på världens häftigaste mommo som bjöd på blodpalt. Ni som inte träffat min mommo har verkligen missat något, hon är utöver det vanliga, kaxig på ett roligt sätt när hon kan slänga ur sig kommentarer som "Heja, heja. vilka hejar vi på föresten?" och "Helvete, dom kan ju inte spela! Ge mig en klubba så ska jag visa dom hur fan man gör" när vi kollar på elitserie hockey (Heja Lule) och andra kommentarer som hon en gång sa till min mor "Fyfan va du börjar bli gammal" för att sedan spricka upp i ett härligt hånleende och skratta. hehehe! Man har aldrig tråkigt.


Jag har varit flitig idag också trots att jag inte alls var på nå humör för att göra ett jotta. Jag har bland annat fixat ved till bastun, städat i huset och murat färdigt potikällaren. Jag tänkte fara ut och fiska också men det blev så sent, dom har nu börjat få lax i Ängesän så det blir premiär snart för första kastet och jag längtar så in i helvete. Förra veckan så städa jag snickarbodan och verkstan här i Ullatti och hitta en hel del gammla fiskesaker, fina kastspön, väskor, fiskedrag och håvar som är hela o fina så nu jävlar.


(Potatiskällaren) Photo by: Alexander Mickelsson 2012  


Annars så har det inte hänt så mycket annat idag men det duger gott åt mig. Imorgon bär det av mot jobbet igen och efter det så ska jag släta ut jorden i min del (som ni kan se på bilden ovan) så den blir jämnare när man ska lägga golv, annars börjar det lukta jord och det är tydligen ingen god lukt. För er som undrar så är det så att jag har väldigt dåligt luktsinne och känner bara väldigt kraftiga lukter t,ex när jag är i en parfym affär. Sen ska jag fixa timmerväggarna då dom är behandlade på ett gammeldags sätt, det är tidningspapper som isolering, mossa som isolering vid dörrar och fönster sen har dom även lagt en lerlikt sikt mellan springorna i timmret som göra att väggarna är lite fuktiga (inget farligt och dom timmer som hunnit bli mögliga eller ruttna har vi tagit bort redan) så det måste bort innan det blir skador. Sen så ska jag ta bort ett murbruk i väggen som inte syns på bild men det är en gammal eldstad som nu är obrukbar (väldigt synd) så den måste jag riva men jag ska dock hinna med golvet först. Ja ni fattar och jag kommer lägga ut mer om vad som händer inom bygget så ni hinner vara med om det.


Jag har tagit ett foto på den gamla brandsprutan som jag och farsan hitta när vi rensa ut förrådet. Det står "Alfa-läns sprutan aktiebolag Henrikssons brandredskap Stockholm No 12" på den och på den röda kulan så står det "ABS Henriksson patent Stockholm" Vi kollade upp lite om den och det vi hitta var att man använde såna här brandsprutor på 1870 talet och det fanns bilder som liknade denna så det är verkligen en raritet utöver det vanliga. Vi kommer INTE att sälja den, det är många som har gett det förslaget men vi vill gärna ha kvar dne och kommer att lägga den någonstans var den är säker. Jag kommer att lägga ut mer bilder på många, många häftiga saker som vi har och det är antika grejer från 1800 talet samt början av 1900 talet. Jag ska imorgon efter jobbet innan jag påbörjar arbetet av min del av stugan gå runt och fota dom här sakerna för det är faktiskt riktigt häftigt.


 

(Brandspruta från 1800-talet) Photo by: Alexander Mickelsson 2012


Det var allt för idag, vi hörs imorrn.


Hejpa!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards