BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 7 juni 2012

Typisk bybo?

Av Alexander Mickelsson - 7 juni 2012 23:47



Vad är en typisk bybo (alias byfåne)?? Haha, många livliga diskutioner har det blivit på jobbet då stadsborna har sina vassa kommentarer och roligt blir det. Det typiska är ju naturligtvis kläderna även kallad glesbyggdskavaj och det är jaktbyxor eller snickarbyxor i smutsigt skick, en flanell skjorta (gärna rutigt motiv), hängslen, kniv i bältet och en keps...Man ska prata med en liten finsk brytning, ha en stor gård, mil avstånd till grannen, en gammal bil, skoter, bastu och hembränningsapparat. Man ska prata om allt från jakt/fiske till vädret och en annan sak jag har märkt är dom TRE TYPISKA FRÅGORNA men jag kommer bara på två av dom för tillfället så jag återkommer när jag kommer ihåg den. Där har ni den ultimata sterotypiska bybon/byfånen.


Jag tar upp det i den här bloggen när jag satt och tänkte på alla bisarra konversationer på jobbet och kunde inte låta bli att skratta. Jag stämmer in på minst tio av dom ovanstående saker som gör en till bybo/byfåne, men jag nämner inte vilka. Många accosierar byfåne som ett fult ord, men jag anser inte det och tycker bara att det är kul. Det är bara löjligt att bli arg på den bemärkelsen och det är som tornedalningarna som blir arg för att man säger att dom pratar byfinska och inte meänkieli (Tornedalsfinska). 


Jag vet inte vad ni anser är en typisk byfåne men det vore roligt om ni kunde läga fram förslag genom att kommentera det här på bloggen. Wikipedia har dock en HELT annan syn på vad byfåne betyder och har inga som helst sammanhang i det jag har upplevt i mitt liv och så här säger dom.

"Byfåne är en nedsättande benämning på en person med psykisk störning eller med någon annan form av social avvikelse som är känd av sin omgivning."




Mycket kan sägas om den typiska bybon, allt jag vet är att många anser att jag är det så den här frågan lämnas öppen för den som vill ta reda på sanningen om den TYPISKA BYBON!


Hejpa! 

 
 
Ingen bild

Arvid

8 juni 2012 02:37

jag tycker att wikipedia har helt rätt:) nice blogg btw!

Alexander Mickelsson

8 juni 2012 06:04

Jag forstod nästan att du skulle tycka det, hehe...tack, den kommer att bli bättre! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards