BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 22 juni 2012

Det är här man vet vars stigarna går!

Av Alexander Mickelsson - 22 juni 2012 00:35

 

(Militär fordon alias valpen)


Vi fick igång valpen, det tog en stund men nu rullar den även om den är krånglig men vem kan gissa annat när den har stått still i ett kallt slitet garage i x antal år. I helhet är den i utmärkt skick och eftersom den är vägregistrerad så är den värd mer. Känns helt fantastiskt och jag längtar tills man får åka ut o köra den ordentligt!


Jag har varit o fiskat idag också, jag tog en liten fisketur med farsan efter att bilen gick igång och det var högt vatten, det var högre än igår och vi fick bara myggbett vilket var trist då jag hoppades på att fånga nån lax men jag tror det är lite för högt vatten för det. Jag är ingen forsfiskare utan föredrar lugna sjöar och det är en stor nakdel då jag inte har någon större erfarenhet om hur, var man kastar, vilka drag man ska använda eller var laxen kan finnas men det kommer i sinnomtid.


Tanken var att jag skulle åka till Luleå idag för att repa lite men så fort jag kom hem så var det valpen som gällde och det tog sin tid och sen var det så sent så det var lika o stanna över natten o åka ner imorrn på morgonen istället. Så imorrn så kommer jag att ta med mig alla instrument som jag behöver bas, gitarr, mikrofon + stativ och även mitt ljudkort som strullar så Jönsson ska få kolla på det då han är mer erfaren om det där än vad jag är. Det blir att åka ganska direkt till Unbyn imorrn när jag kommer till Lule för att vara i Arvids stuga och repa tills vi ska på spelningen på lördag, det var ett tag sedan man var där så det ska bli riktigt roligt att få komma tillbaks dit och så kan det hända att fiskesakerna är med ifall det blir nattfiske efter repet. Detta kommer bli en toppen helg!


 


På bilden ovan så ser ni som inte har sett tidgare hur mitt hus ser ut, delen som är till vänster är min del och kallas oftast för gamla delen då den är byggd på 1800 talet och var den första delen i ett hus som senare byggdes ut till hur det ser ut idag som är byggt kring 1930 talet skulle jag gissa. Här har vi en stor gårdsplan med smedjan som ligger bakom huset var cyklarna i bilden är, rakrframför huset så ligger e stor lada där vi har en enorm vedboda, förråd, litet garage, bastu, stor verkstad/snickarboda, ett enormt förråd, oanvändbar gammal dass, verkstad/verktygsrummet/oljebod, mindre garage. till vänster om huset så ligger rian som vi numer använder som förråd till gamla möbler, en enorm äng bakom det där finns det två lador där det finns en gamal engelsk traktor, tröskelmaskiner och slåttermaskiner med olika tillbehör.


Jag har varit o fotat lite av dom fräna saker vi har här på gården, jag älskar gamla saker och tycker om historierna bakom dom men här så har jag inte så mycket att berätta utan ni får komma fram till egna slutsatser, jag ska se om jag kan hitta några historier bakom dom men ha inte för höga förhoppningar!


 

Gengaständstickor

 

 

Nordstjerna lättmotorcykel från 1936-37

 

 

Hagelkulor i lösvikt

 

 

 

Smedjan

 


På bilden ovan så ser ni lite hur det ser ut i den gamla smedjan som vi har framför huset, här höll min farmors farfar och farmors far till när dom fixade hästskor, verktyg m,m och det finns massvis med olika saker, mest ointressanta saker som spikar, gjutjärn och hästskor men bara själva atmosfären och tanken på att det är en äkta smedja som var mina förfäders levebröd gör det speciellt. Här har vi lämnat andra gamla men historiska saker som brandslangen som jag har berättat om i ett tidgare inlägg och det är ju den röda tunnan som finns på bild.


Nu ska jag dock sova, jag kommer nog inte skriva på nån dag nu då jag möjligtvis inte kommer ha tillgång till internet men vi ser ju. Hejpa!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards