BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 10 juni 2012

Återkomsten Ullatti

Av Alexander Mickelsson - 10 juni 2012 23:44



 Tervää, goddag i stugan! Hoppas ni har haft en rolig helg och att vädret har varit med er, det har hänt en del men ack så fort den här helgen gick förbi och nu väntas en nya vecka med nya tag inför den härliga sommaren som borde vara här nu(?). Jag hoppas få träffa en del polare nere i Luleå och eventuellt kolla NHL match, spela basket men det fanns inte tid. Grämer mig lite för det!


Nåjo, inget att hänga läpp för, det kommer fler helger och då ska vi ha roligt. Just nu funderar jag lite och det är allt från musik till bygge till fiske. Mycket att hinna med nu till veckan men det är bara att stanna till och göra det man vill. Det är faktiskt en sak jag tänkte häromdan och det var när jag läste en artikel om min morfars far när tidningen intervjuade honom inför hans 96-årsdag och tro mig när jag säger att han är en sann legend i Kompelusvaara! Han var aldrig rädd för hårt arbete och en stor idol för mig trots att det tog ett tag för mig att inse det, jag saknar verkligen honom. Bara för att ni ska förstå så ska jag berätta lite om honom. Han hette Frans Karlsson och föddes 1904, hade bodde nästan hela sitt liv i Kompelusvaara och hade en fru som hette Jenny. Dom två fick sex barn tillsammans, Jenny gick bort 1980 och Frans överlevde fyra av sina barn innan han somna in 2004(!) Han var med på den tiden då man tog häst och vagn till Gällivare, dom vandrade flera mil in till Tärendö för att fylla på förnödenheterna och han gjorde allting för hand, han var med på den tiden då vägarna kom till byarna och han minns än den dagen den första dagen då automobilen körde förbi. Han mindes att elen fick dom 1930 och när radioapparaterna kom. Han var en stor jägare och hade ett enormt hjärta då han alltid ställde upp för dom som hade det svårt i livet, han berätta en gång att han aldrig ångrar något i sitt liv och om han någongång hade det tungt så tänkte han på dom som hade det svårare och då blev hans liv lättare att handskas med. Dörren stod ALLTID öppen för alla, ingen blev utlämnad och hans skulle bjuda på kaffe varje gång. 


Han satt alltid på samma plats vid sitt bord i fönstret nära skafferiet som han alltid öppnade och tog ut en stor glasburk karameller när jag kom förbi som jag fick ta hur mycket jag ville, han hade det största leendet en människa kunde ha och var alltid lika glad varje gång man kom förbi. Han brukade också bjuda farsan på mat när farsan jobbade i Aitik i slutet av 1990 talet och det spelade ingen roll vilken tid på dyngnet det var, han stod där vid dörren och ropa kom in och ät lite. Jag skulle kunna berätta miljoner av historier om Frans men man måste ha känt han för att verkligen förstå vilken stor och kärleksfull man han verkligen var. Jag ska skanna in tidnings artikeln någon dag så att ni får läsa för där har dom verkligen fångat hur han var som person.


När han fyllde 100 så fick han ett gratulationsbrev ifrån kungen själv som gratulerade. Han dog några dagar efter (23 December) när han somnade in på ålderdomshemmet här i Ullatti och jag minns att jag var på väg in till Malmberget och hade just precis kommit in till Gällivare när vi fick beskedet, det var tungt! Jag besöker hans grav då och då för att hedra hans minne och ibland när jag går förbi ålderdomshemmet här i Ullatti så brukar jag titta mot det fönster där hans rum var och tänka att jag önska att han fortfarande levde så att man fick besöka honom (iallafall en sista gång)!

Jag har knappt berättat början om historien om hans liv men då skulle inlägget bli alldeles för långt, så jag får ta det en annan gång.




Jag har alltid fascinerats av gamla historier om fornatider, på bilderna ovan så är det några bilder från Ullatti i tidigt 1900 tal som jag ville visa er, jag har dock inga historier om dom utan dom är från boken om Ullatti som släpptes nu tidigare i våras. Jag kanske berätta några historier sen när jag har läst lite mer ur den men jag låter det vara tills vidare. Dom påminner mig alltid om att på den tiden så skynda man alrig fram saker som man gör idag. Jag märker på jobber frustration (ni som läser lär nog också känna igen sig) när datorn går segt eller när det tar för lång tid att värma saker, man orkar inte laga mat för det tar ju sån tid och rödljusen är ju tortyr när den röda lampan lyser i evigheter (som det känns). Bara slappna av och ta det lugnt, inget går sönder, ingenting kommer försvinna bara för att det tar lite längre tid. Ett råd jag gav till en god vän till mig när vi pratade om stress och oro på jobbet så sa jag att jag hinner mer än dom som stressar eftersom jag tar det lugnt och hinner med. Det stämmer faktiskt! Ni som jag jobbar med och eventuellt läser detta så säger jag inte att ni gör fel eller sönderstressar er, utan jag gav bara min vän ett råd som skulle hjälpa honom på sitt jobb. Haha (bortförklaring(?))


 Det ska bli en intressant vecka och vi får se vad den har att bjuda på, jag kommer jobba i Aitik och sen här hemma på gården och sen blir det att försöka hinna med att fiska lax för första gången den här säsongen.

Sen vill jag till er musik älskare rekomendera en ny skiva som har kommit ut och det är John Mayers "Born & Raised" som är en lugn, melodisk och harmonisk skiva som handlar om just uppväxt, kärlek och historier från förr och ni som gillar lite mer singer/songwritter låtar med inslag av visa/ballad låtar så är den fantastisk. Gå in på spotify eller youtube och lyssna på låtar som t,ex Queen of California, Age of Worry, Walt Grace Submarine Ride 1971 och Shadow Days så förstår ni. Det är sån musik som jag älskar att lyssna och spela!


 


Det var allt för ikväll

Hejpa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards