BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

Välkommen till mitt liv!

Av Alexander Mickelsson - 6 juni 2012 00:59



(Rautios i norrskenet) Photo by: Alexander Mickelsson 2012


Hyvää huommena! Gokväll kära läsare och glad nationaldag, i detta inlägg så ska jag berätta lite om mitt liv ute i byarna. Som ni kan se på bilden så är detta det hus jag bor i, det är i Ullatti som ligger ca 5 mil ifrån Gällivare/Malmberget och ca 10 mil ifrån den finska gränsen och det är min farmors farfars farfar som byggde detta och har sedan gått i arv genom släkten via min fars sida. Våran släkt hette på den tiden Isaksson Rautio och det är därför det är mer känt som Rautios och Rautio betyder smed på finska och det var det min släkt från förr arbetade med samtidigt som man skötte om jordbruk med hästar, kossor, grisar och höns. Det finns fortfarande kvar massvis med gamla intressanta saker som en traktor, gammal brandspruta, verktyg, cyklar, möbler, tidningar, skomakar stativ med tillbehör och mycket mera samt att den gamla smedjan där man gjorde allt från hästskor till andra praktiska saker finns kvar (Bilder kommer att komma i senare inlägg)


Detta är en gammal norrbotten gård som är utbyggd, den delen ni ser på bilden är den nya delen och är byggd på 1920-talet, den andra delen är mycket äldre och är byggd någon gång under 1800-talet och det är där jag nu håller på att bygga min egen stuga då allt där var rivet. Huset var först placerad på berget som finns bakom huset på bilden men eftersom jag tog denna bild nu i vintras på kvällen så kan det vara svårt att se men det kommer bilder så misströsta ej.


Här i Ullatti så finns det massor av saker man kan göra för den som tycker om att vara utomhus. Älven Ängesån ligger bara ca 100 meter ifrån huset och där kan man fiska allt från lax, harr och öring. Ullatti ligger vid sluttningen av berget Särkivaara där man kan åka skoter, slalom, längdskidåkning på vintern och bergklättra, promenera på sommaren. Det finns även två timmer stugor som allmänheten kan använda för att grilla och värma sig i kylan.


Ullatti I.F är en sportförening som finns i byn och där bedriver man allt från hockey, fotboll och basket till gymnastik samt ett gym. Jag är medlem i UIF och kommer nu till sommaren att gå igenom olika aktiviteter som går att bedriva för att kunna skapa mera aktiva sport evenemang. Sen finns det även en bensinstation (OKQ8) och livsmedelaffär (Mäkis Livs).




Jag härstammar även från en annan by, en by jag håller mycket varmt om hjärtat och den ligger bara 3 mil ifrån Ullatti mot Tärendö/Pajala hållet om man åker från Gällivare och det är Kompelusvaara. Här har jag i princip växt upp när jag var liten och det är här jag har tillbrigat många sommrar och vintrar. 


Det är från den här byn som min mors släkt kommer ifrån och huset på bilden har min morfars far byggt, jag och farsan byggde ut den under sommaren 2010 så nu finns det tre rum och kök/allrum. Här spenderar vi mycket tid när vi är lediga. Här var vi har våran stuga är mer känd som Palos och ligger lite mer utanför den centrala byn som är mer känd som Kompeluslehto. Här finns det inget berg eller sjö/älv och inte heller några affärer då den stängdes för många många år sedan. Men det finns mycket skog och myrmarker så på sommaren går det att plocka bär eller svamp och på hösten går det att jaga älg. Absolut inget för den inbitna stadsbon inte! hehe...


(Centrala delen av by även kallad Kompeluslehto)


Nu vet ni lite mer om hur det är i byarna, det är en härlig tillvaro och fantastisk upplevelse. Många som kommer från en stad har svårt att förstå hur man kan leva och bo i en by men jag hoppas att ni som läser ska förstå att det är en fantastisk upplevelse egentligen. Nå jo, vi hörs nästa gång.


Hejpa!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards