BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 27 februari 2013

Uteliv i Ullatti!

Av Alexander Mickelsson - 27 februari 2013 21:56

 

Dundret från toppen av Särkivaara!


Halloj allesammans, hoppas ni haft en fantastisk dag för det kan man lugnt säga att jag har haft. Tidigare idag så vaknade jag o gjorde frukost, städa, fix o dona här hemma för att kring 12 tiden kolla herrarnas längdskidor (missade att damernas var vid 9 tiden) och sedan for jag ut med skotern ett par timmar där jag åkte upp på berget Särkivaara och tog några bilder o här ovan så ser ni när jag är på absoluta toppen av berget o tagit en bild på dundret...Vackert!


Jo, mina dagar brukar oftast bestå med att jag börjar med att fixa till här hemma, eftersom jag lagar mat ganska ofta o inte har diskmaskin eller rinnande vatten så blir det en ganska lång prosedur att diska när jag måste koka upp varm vatten, men då slår jag bara igång LP-spelarn och lyssna på gammal god musik (oftast så blir det Eric Clapton). Jag öppnar alla fönster och slår av alla element och vädrar för fullt samtidigt som jag tänder en brasa i kaminen (så att den håller upp temperaturen) och på det sättet så blir man pigg och glad och speciellt när det var så fint väder idag.


Jag kollade herrarnas skidor idag där Johan Olsson kom på en silver medalj plats, Petter Nortuhg kom etta medans Gällivares stolthet Marcus Hellner kom på en 14:e(?) plats, ja han kom nästan 2 minuter efter Olsson. Kände hur benen skrek att jag själv måste ut i det fina vädret o skida eller åka skoter men jag ville inte gå förän skidorna var klar, men när det var gjort så gick jag ut med kameran o tog skotern upp på berget för att lämna en yxa jag lånat tidigare i vinter eftersom första gången jag åkte upp till "bergstugan" så fastnade jag o då använde jag yxan för att skotta (jag hade ju inget annat, klantigt nog, MEN jag har skaffat en ihopfällbar spade nu så) så när jag kom loss så kunde jag inte stanna med skotern så nu har jag gjort rätt för mig o lämnat tillbaka den och föret är helt fantastiskt, glömde nämna det att orsaken till att jag fastnade med skotern var för att det inte var spårat till "bergstugan" sist så därför bestämde jag mig för att göra det själv. Men som sagt idag så gick det att köra var som helst o då passade jag på att åka runt på berget o ta mig upp till "toppstugan" som jag så fint vill kalla det. Bergstugan och toppstugan är två värmestugor som byggdes av arbetslösa så att dom fick något o göra under sommrarna o sedan har dom placerats ut på Särkivaara berget och orsaken till att jag kallar dom som jag gör är för att bergstugan ligger inte på toppen av berget utan (ja, i mitten av berget) medans toppstugan som ni kan förstå ligger mitt på toppen.


Jag körde runt lite och tog några helt fantastisk vackra bilder (det är ju alltid snyggare i verkligheten) men här nedan så kan ni se dom. Sedan efter det så for jag ner på andra sidan berget för att se vad som fanns där och ja jag körde runt i princip hela byn, jag hade iphonen med musik i lurarna och bara åkte runt överallt bara för att se mig runt och det är nästan dom skoterturerna som är bäst. 


 


 


 


 


Det känns så befriande att bara åka upp på berget o stirra ut, jag ångra att jag inte tog med mig lite kaffe så att man kunde göra upp en eld men det blåste ändå så mycket så det var nog lika bra, här nedan så kan ni se en bild på toppstugan och hur det ser ut inne i den. En jättemysig stuga som man kan ta med sig vänner och familj till (för dom som inte är rädd för att åka upp för branta sluttningar vill säga) och grilla o bara njuta av utsikten. På sommaren så är det inte alls lika härligt eftersom det är enorma stenar och det är fruktansvärt jobbigt att promenera upp, det är ju naturligtvis lika vacker syn så är man inte rädd för att anstränga sig lite så är det en perfekt vandrig som ger enormt mycket motion, jag lär ju vara upp på berget under sommaren och sen ska jag fiska så mycket det bara går även om jag har en miljon planer både hemma och med UIF. Sen får man ju inte glömma ifall jag får jobba i sommar!


   


Jag är i grund och botten från Malmberget men jag har ju hjärtat och uppväxten i Luleå och Kompelusvaara men jag måste säga att Ullatti också har fått en stor plats i mitt liv. Jag älskar verkligen livet här men ibland så får man ju "hemlängtan" till Luleå var jag har mina vänner och bekantskap, det är ju det livet jag vuxit upp i o känner mig som mest hemma så en dag så ska jag ju flytta tillbaka men just nu så är Ullatti den plats var jag kommer stanna tills vidare. 


Vi har haft årsmöte med UIF idag och kommit fram till en del saker, jag ska inte ta upp allt för mycket här på bloggen men jag ska dra lite grund info om priser m,m...Allt som har med UIF o göra så som gymmet, bastun, solariumet, gymnastikhallen o det kommer att kosta och för att använda dessa så måste man först skaffa ett medlemskort som kommer att kosta 50:- och det kan ni skaffa genom att kontakta oss på UIF. Sen kommer ett årskort på gymmet att kosta 850:-, ett 10 prgramskort kostar 500:- och ett dagskort kostar 60:- sedan så kommer uthyrningen av bastun och solariet att kosta 100:-/timmen. Att notera är att priser för hockeyträningarna, fotbolls träningarna och dom andra sport programmen som jag vill införa inte är satta ännu men det kommer och jag ska försöka hålla ner priset så lågt det bara går att få så att så många av er vill komma och vara med. ju fler desto bättre!


Sedan så ska jag fara ner till Luleå imorrn för att vara på Luleå Hockey matchen mot AIK, jag kommer vara hela helgen så jag kommer även att kunna se matchen mot Färjestad också (fyfan va kul!!!) då ska jag också passa på att hälsa på så många vänner jag kan. Men innan jag åker ner till Luleå så ska jag vara barnvakt åt mitt kusinbarn Alice och det ska bli så roligt att få vara med henne! ^^


Jag hoppas att ni kommer ha en riktig trevlig helg, jag kommer ju inte att lägga upp något inlägg under helgen när jag är i Luleå utan jag ska ta mycket bilder som jag kan ladda upp här så att ni kan både se o läsa vad jag gjort på måndag. Ha det så bra tills dess, hejpa!


P.S Arvid, jag har gjort en skiss på din kniv nu så snart dröjer det inte länge innan jag skrider till verket. Hur ser denna form ut? =)


 


 
 
Ingen bild

cookingforyou

4 mars 2013 04:27

Vilka härliga bilder, ni har det riktigt vackert där! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards