BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Skoter, sport och en smak av usa!

Av Alexander Mickelsson - 26 februari 2013 02:53

 


Wow, jösses vad tiden har gått för jag såg nu att det är ju snart två veckor sedan jag blogga senast. Jag är ingen blogg människa som lägger upp inlägg varje dag men ändå...Hur som haver så kommer jag lägga upp detta inlägg med en MASSA foton som ni kan titta o njuta av, jag har ju systemkamera (en hyfsad bra billig hobbykamera kan man också säga) men dom flesta bilder jag tar är med mobilen var av att vissa bilder kan vara suddiga! ^^


Jag har haft för mig en hel del på sistone och det har bara varit eget, jag har inte fått jobba alls på hela året vilket gör mig fruktansvärt irriterad så jag har sökt mig vidare som truckförare och hoppas på jobb där men jag ska inte gå in på allt för mycket detaljer om det. Istället så fördriver jag tiden med att fixa o dona här hemma och försöka hinna med så mycket jag bara kan för snart är jag på jobbet (var det nu blir) och ångrar att jag inte hann med allt jag ville göra, även fast jag vet att jag kommer känna så oavsett haha!


Jag har haft möte med UIF där vi var en grupp på ca 10 pers och diskuterade Ullattis framtid, så det är inte bara sport och idrott det handlar om. Vi försöker komma fram till vad vi vill göra i byn under nutid och framtid men det är inte allt för lätt ska ni veta, försök komma fram till vad ni vill göra med (börja lätt) erat kvarter? 

Hur som helst så är jag numera sport och idrotts ansvarig (främst inom hockeyn) men jag ska även framföra mina planer på all idrott i byn så som fotboll, gymnastik, innebandy och gym. Jag har lagt upp en plan på hur årets idrotts program kan se ut för alla som vill vara med, men jag kommer inte skriva upp dom här för det känns som att det bara är på idé stadiet ännu. Jag har varit runt i byn och kansliet och tagit foton på rinken, fotbollsplan och skidbacken så att ni som aldrig varit här i byn vet hur det ser ut.


 

Kansliet och hockey rinken, tyvärr så har det ju inte blivit att vi har anlagt någon is och det är faktiskt till min stora besvikelse men nästa år så hoppas vi att vi har både ny rink och is som man kan åka på!


   

Snötäcke över hockey rinken men här finns lampor och sargdörrar så det är som vilken hockey rink som helst!


   

Fotbolls planen, även om man inte kan tro det pga all snö men det är faktiskt en stor och fin plan med två fotbolls mål, här finns det även två sittbåsar där spelare kan sitta ned. Min stora plan är ju att anordna en cup som kommer att äga runt vid midsommar, helst där andra byar anordnar lag så att man kan ha matcher och fösäljning av korv och fika m,m...


  

Skidlyften, här har vi faktiskt en skidlyft för den som vill åka slalom och det är ju inte alla byar som har det. Den är ur funktion nu eftersom det inte är nån som åker och det är ju trist faktiskt att en sådan fin anläggning ska stå öde.


     

Inne i skidlyften så har vi all utrustning som man kan tänkas behöva att låna, allt från pjäxor, skidor, slaolm skidor, snowboard, åkmattor, stjärtlappar m,m...Sen finns det ju även en kamin som man kan elda i så att man har det varmt och gott för det finns inget värre än att frysa när man är ute i backen!


     

Här är backen som man kan åka i, första bilden är när man har åkt upp för skidlyften och bilden under det är alldeles bredvid och det är åt det hållet man åker till när man sedan ska ner för backen med skidorna. Ingen svart pist precis men duger kanoners för fritidsåkaren!


 

     

Jag for även med skotern upp på toppen av berget där det finns en liten värmestuga, hit kommer man inte med liften men de är absolut värt att åka upp med skotern nu på vintern eller promenera hit på sommaren. Det är fantastisk utsikt härifrån för här ser man hela byn, tyvärr så ser man inte dundret pga av en massa träd!


Det var dom bilder jag tagit runt om i byn på alla idrottsverksamheter (så kallat), vi har även en basketkorg och lekplats alldeles i närheten men det kändes onödigt att ta foton på och gymmet har vi inte riktigt fått igång ännu men dom håller på att installera in all utrusning och så fort det är klart så ska jag dit och fota så att ni får se och det gäller även gymnastikhallen, den har varit stängt pga att gym utrustningen har fått stå där inne tills vidare.


Jag har även hunnit vara till Luleå, för att träffa kompisar men främst för att gå på hockey och just den här helgen har varit lite extra speciell eftersom jag fick möjligheten att vara på en riktig allsvensk match där Asplöven Haparanda mötte Mora. Asplöven och Luleå Hockey har ett bra samarbete och då har Asplöven fått låna Coop Arena och då har det varit gratis för alla åskådare att komma o titta och självklart så passade jag på att ta vara på den möjligheten. Här får ni några bilder från den matchen...Asplöven vann matchen med 3-1 (varav två mål kom på straffar)


         


Bra match, jag var med Arvid och Nils och titta o efter matchen så fixade vi biljetter till dom så att vi dagen efter kunde vara på den stora matchen, Luleå Hockey mot Skellefteå AIK. Dunder och brak vilken fantastisk match som tyvärr slutade illa när Luleå tappade 3-2 ledning till 3-3 med bara 7 sekunder kvar av matchen och sedan avgjorde SAIK på straffar, men så är det ibland.


Jag ska inte ta upp så mycket mer, jag ska bara berätta att jag har två kompisar som studerar i Los Angeles och dom berätta att dom var så sugna på svenskt godis eftersom godiset i amerika tydligen är kasst, så vi kom överens om att jag skickar dom lite godis i utbytte att dom skickar något från USA och idag så kom det sista paketet fram, Caroline fick sig en blandpåse och kommer att ge någon form av sovenir så jag hoppas att det är en bra en! ^^

Jönsson fick marabou choklad och gott och blandat och han har skickat mig ett paket FULLT med Amerikansk saft(!) Haha...Det är en form av pulver saft som heter Kool-Aid som man ska blanda med socker och vatten så att det blir saft, jag provade på en av dom idag och måste säga att det är ju helt annat än våra svenska safter. Det smakar ju riktigt gott men har en torr känsla när man dricker det så jag vet inte hur man ska uttrycka det. Man måste prova på det för att verkligen veta!


   


Jönsson skickade mig en hel drös av olika smaker och varje liten påse ger 2 liter saft så jag lär ju inte vara utan saft på ett bra tag, här ser ni även när jag har blandar ihop en av dessa (enligt amerikanska sättet med 2 dl socker och 1,8 liter vatten + en påse Kool-Aid med smak av jordgubb och blåbär). Det är faktiskt häftigt att få smaka en liten del av usa och jag hoppas ju att jag snart kan få åka dit en dag och få uppleva det ur ett eget perspektiv (FRAMFÖRALLT för att få se en äkta NHL match)...DET vore en upplevelse!


Hörrni, ni får ha det så bra tills vidare och jag hoppas att ni gillar detta inlägg. Glöm inte att kommentera vad ni tycker så hörs vi snart igen...Hejpa!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards