BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

Småfix i vinterkylan!

Av Alexander Mickelsson - 10 februari 2013 17:18

 


Hallå i stugorna, tänkte göra ett inlägg en sådan här kall februari kväll för det var ju en vecka sedan...På bilden ovan så ser ni luftballonger som flög i Malmberget, varje år så är det många entusiaster som samlas och åker upp med ballongerna, det är väldigt häftigt att se!


Det har hänt lite saker sedan förra helgen och som ni kan se i förra inlägget så har jag varit i Happis och på IKEA där jag köpte mig en tv-bänk, garderob och några små saker till köket. Jag har även köpt tre nya kök stolar eftersom jag bara hade två tidigare som var som hungbrädor när man satt på dom och sen hade också en ihopfällbar stol som inte var alltför snygg eller bekväm att sitta i. Tänkte bara säga det eftersom vi talar om möbler! ^^


Först var det tänkt att jag skulle vara på Jokkmokks marknad men det blev det inget av för jag var tvungen att hjälpa till att fixa till en lägenhet åt min mormor (det var då jag passade på att köpa stolarna på Jysk i Gve).


   


I helhet så har det varit en ganska händelselös vecka där jag mest har fixat med småsaker här hemma och sen på kvällarna så har man bastat, kollat tv och spelat PS3.

Jag är så mycket som möjligt ute under dom soliga dagarna där jag åker skidor eller promenerar men den här veckan så har det varit så kallt, exempelvis igår så var det -30° på morgonen och då ger jag fan i att fara ut, känns inte värt!

Så jag har hållt mig inne större delen av veckan där jag har som sagt fixat hemma, spelat spel eller kollar tv, bakat bröd (jag kommer till det snart), gjort egna chips m,m...


På tal om bröd och chips så ska ni få några enkla och goda recept på dom jag har bakat (Sen är dom nyttiga/re)


 


MOROTSBRÖD MED YOGHURT:

3 st morötter

1/2 paket jäst

5 dl yoghurt (3%) OBS! Funkar även med vanlig fil.

1 tsk salt

5 dl grahammjöl

6 dl vetemjöl

1 dl solrosfrön

vetemjöl och yoghurt till utbakning och pensling


Smula sönder jästen i en bunke och tillsätt yoghurt och salt, rör om tills jästen upplöst.

skala och finriv morötterna och blanda ner dom i bunken med yoghurten och jästen, tillsätt samtidigt mjölen (både vete och graham) och arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa under en duk i 1 timme och 15 minuter.


Lägg degen sedan på ett mjölat underlag och knåda ihop och skär den i sex delar. Forma till runda, lite platta bröd och lägg sedan på en bakpappersklädd ugnsplåt. skåra ett kyss i mitten av bröden och pensla med yoghurt, strö över solrosfröna. Låt jäsa 30 minuter. Sätt ugnen på 225°C.

Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter, ta ut och låt svalna på galler. KLART!


 


CHIPS:

Potatis

valfri krydda (jag valde dill)

salt

olivolja


Här beror mängden av varje vara på ditt eget tycke, tänk bara på att lite också kan vara mycket. Du kommer långt med bara en potatis...

Skala 3 potatisar och skär dom med en osthyvel tills du har fått grunden till chipsen, torka dom med papper så att dom är torra, strö ut dom på en tallrik så att dom inte ligger på varandra. Strö salt och din valfria krydda och häll lite, lite, lite olivolja över och lägg in dom i mikrovågsugnen (jepp, du måste inte värma ugnen) på högsta graden i 5 minuter. Ta ut dom och låt dom svalna då ska du se att dom stelnar till (precis som bröd som varit för länge i mikron) och då blir dom härligt krispiga. KLART!


Jag tänkte avsluta detta inlägg med en bild som min mor och far lyckades ta när dom var ute med bilen kring jockfall trakten när dom var på väg ner till Luleå förra helgen. En häftig bild på två örnar som smaskade på en död ren vid vägkanten. Hoppas ni provar recepten och har det bra...hejpa!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards