BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 25 december 2012

Julen 2012

Av Alexander Mickelsson - 25 december 2012 00:59


Ja, då var julafton över och vi har äntrat juldagen. Alla julklappar är öppnade och rester från gårdagen finns kvar att mumsa i sig om man inte blivit urless på det. Jag hade en fantastisk fin julafton med min familj, farmor och farbror där vi åt hemma hos föräldrarna och fikade samt öppnade klapparna hemma hos mig i stugvärmen.


Jag har alltid haft min dröm jul där inget går på stress, man sitter och tar det lugnt och tar allt som det kommer. Jag vaknar när jag vaknar på morgonen, tar en enkel frukost och små pysslar lite här hemma under dagen och idag så städade jag till lite och kollade på tv, sen i år så har vi inte ätit före Kalle Anka utan vi väntade tills efter eftersom farsan jobbade. Jag satt för det mesta själv i tv rummet och såg när julverkstaden gjorde sin "moderna" klippning där man tagit bort dom rasistiska sterotyperna via två dockor varav ena var svart och det andra var en grön gubbe som föreställde en jude(?). Jag ska väl egentligen inte sitta och fjanta mig genom att klaga men Sverige är världens löjligaste och patetiska land som strävar efter jämnlikhet genom att förtydliggöra rasismen, jag tycker att den vita och svarta dockan i tomteverkstan (som förövrigt är min favoritserie i Kalle Anka) det är ett roligt klipp som jag har skrattat till år efter år och inte pga någon jävla rasism utan för att den förenar oss människor där vi kan skratta med varandra och inte åt varandra. I år så har rasismen tydligen blivit ett huvudämne i dagens jul där lucia tågen förbjuds att ha med pepparkaksgubbar eller ens sjunga om dom, svarta dockor klipps bort från julens mest tittade program så vem vet, snart får vi väl inte klä oss i svarta kläder eller dricka svart kaffe för det kan tydas som rasism...Det kan låta extremt men så känns det!


Nog om det, julen handlar ju om glädje och gemenskap. Jag firade julen för första gången i Ullatti och så även första gången hemma hos mig själv med dom jag älskar även om inte alla var med, den större delen av släkten fanns ju i Kompelusvaara som vi skulle fara till under dagen men eftersom vi har haft det så kallt så strejkade våra bilar och det gick inte att starta dom. Dom hade blivit så kalla så att batteriet orkade inte starta motorn och så kan det gå ibland men vi ska fara nu imorrn (25/12) och ha en mini-jul med dom också. 


Jag fick i år en vattenkokare (Te bryggare), måttvåg, Husmans kokbok, Guinnes Rekordbok, borrmaskin och pengar. Bra och praktiska klappar som jag kommer ha stor nytta av och speciellt i köket där jag ska prova på olika maträtter (jag funderar på att kanske börja lägga ut lite olika bilder och recept på maträtter som jag personligen älskar, det lär komma i framtiden). 

Jag tycker mer om att ge än att få och i år så gav jag min familj julklappar som dom kommer ha praktisk användning av men som samtidigt är riktigt roliga. T,ex så gav jag mina föräldrar varsina par tofflor som man kan lägga i mikron så att dom håller värmen i ca 2 timmar, sen fick dom en vägg-allmänacka med bilder på oss i familjen från förr, farsan fick även en kniv som jag tillverkade (bilder kommer i ett senare inlägg). Syrran fick en mössa med inbyggda hörlurar osv osv...


Vi i familjen är ganska dåliga på att ta foto så jag har som inga bilder från årets julafton även om jag gillar att fota. Jag ska kolla efter en systemkamera nu under mellandags rean och förhoppningsvis hitta en riktigt bra kamera som tar knivskarpa bilder till ett nogorlunda billigt pris. Det lär ju bli en Canon kamera och då har jag kollar runt på några modeller där EOS 600D, EOS 650D och EOS 7D är några av kandidaterna. 


Hoppas ni också har haft en riktigt god jul så får vi höras. Hejpa!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Presentation


BYA BLOGGEN!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards