BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Från stan till byn och tillbaka!

Av Alexander Mickelsson - 30 oktober 2012 10:45

 


Jag har mellan onsdag till söndag förra veckan haft besök från Luleå när Johan till vänster om bilden ovan har hälsat på. Vi har hunnit göra en hel del och jag tror inte att det är Johans sista besök trots att det här var hans tredje besök uppe i lappmarkerna.


Johan även kallad Osten var på sitt tredje besök här uppe men första gången när jag själv är hus/mark ägare. Jag visade runt i huset och min mark och berätta om alla mina renoveringar och framtida planer på hur jag ska fortsätta bygga. Vi eldade en del i min kamin också och den avger bra med värme och ibland så eldade vi lite väl mycket så att det blev svårt att sova på kvällen för att det var så varmt. Men det är ju det som är skönt med kamin, jag har inte haft på elementen på flera dagar och på det sättet sparar jag ström och i det även pengar då elpriset här uppe är mycket högre (nästan dubbelt så högre i öre per KW). 


Jag tog med Johan på saker som skulle visa honom hur jag själv lever vardagen och hur det känns att vara bybo och jag tror att jag lyckades ganska bra. Vi gjorde allt från jaga fågel, lasta in ett par kubiker ved, hämta vatten, gå på skogs promenader, köra skoter m,m...


 


Vi var två gånger på jakt och första gången så såg vi ingenting, utan jakten slutade med att vi gjorde upp en eld och kokade kaffe och satt och pratade istället men andra gången hade vi lite mer tur men tyvärr inte så mycket tur så att jag fick skjuta då vi gick på en skogsstig och jag hörde något längre in i skogen. Jag smög mig in och fick se något vit flyga upp i träden, jag såg aldrig var det var för nå så det kunde lika gärna ha varit en skata men vi fortsatte i ovisshet men precis när vi börjar närma oss så flyger tjäderhönan iväg och jag fick aldrig skott läge då den var för långt borta och bakom ett flertal träd. Haha fan också men jag tror att eftersom det har kommit en ca 10 cm snö på marken och vi hade stövlar som gjorde att när man gick så knastrade det under stövlarna och det hörde fågeln innan vi hann komma tillräckligt nära.


en annan rolig sak som hände när vi en morgon hade vaknat och satt framför min tv och åt frukost så såg jag något utanför fönstret och det var min lilla ekorre som bor bland träddungen framför huset, den hade smygit sig fram ganska nära huset och in i mitt rabarberland och sno åt sig en liten bit, jag hann fotografera den och sen när jag smög mig ut för att få fler bilder på den så hae den sprungit framför huset och sedan klättrat på en av pelarna på bron. Ni kan se bilder på den när den är i rabarberlandet och sedan när den springer till min altan här nedan!


      


 


En annan smårolig sak som hände när vi höll på att lasta ved från stora säckar som vi har köpt in till vedbon var att vi hittade en gammal mjölktetra från 1978. Vi har köpt ett par kubiker ved som man får i stora säckar från Tärendö och dom stod utanför vedbon och det lastade vi in. Ingen intressant men det var ganska jobbig att bära in men hur som helst så har ni mjölk tetran på bild här ovan!


Eftersom det har snöat en hel del här i Ullatti så har det kommit så mycket så att dom flesta skotrar har dammats av sen sommaren, vi som har skaffat två nya skotrar var ju inget undantag så vi har hunnit testat min Lynx Ranger och den gick som en dröm när den är lättstartad och helt underbar att köra med ny matta, nya remmar och med en fin pudersnö under. Farsan har också under veckan suttit och renoverat på min gamla skoter (Polaris Wide track) och sin egen skoter, en Lynx 5900 som är en skönhet. Jag har barat startat den för att se hur motorn går men jag hoppas att snön snart har packats ihop så att det går att köra längre sträckor med dom. Jag längtar till isen blir tillräckligt tjock så att vi kan fara ut och pimpla och sen så älskar jag att köra upp på berget för att både leka och för att komma till stugorna så att man kan tända en brasa och grilla.


 


När Johan på söndagen åkte hem med buss så hade UIF anordnat en loppis som var på logen och där så hade folk från byns alla hörn samlats för att sälja gamla möbler, leksaker, fika, kläder, filmer m,m och jag och familjen for på det för att eventuellt finna något bra ha. Jag köpte bara en skål som jag satte på köksbordet och en film (Michael Jordan - To the MAX). Det kom mycket folk så jag tror att det kommer anrdnas fler loppisar för dte är en kul sak som alla i byn har nöje och nytta av, folk säljer sitt skrot som dom inte vill ha och resten åker säkert till skroten och sen kan folk hitta små saker som man kan köpa och ha behov av.


Sen vill jag även berätta en häftig sak och det är ju att jag har anmält mig som frivillig till Ullatti I.F Jag har berättat att jag är intresserad av att anordna hockey träning till vintern och då ska styrelsen från UIF komma förbi mig för att diskutera mina idéer och sen ska dom gå igenom olika skaker och en av dom punkterna kommer att handla om att ansöka hos kommun för att få en helt ny rink med ny belysning. Isen kommer att spolas av Ullattis frivilliga brandkår som består av folk från byn. Så mina planer ser bra ut tills vidare och jag kan knappt vänta tills jag får börja!


så om det är någon av er som är intresserade av att träna hockey i Ullatti är så hjärtligt välkommna att höra av sig till mig, jag kommer mest troligen att anordna så att dom yngre får träna men om det finns intresse från äldre så är jag mer än gärna villig att ordna med fler träningar.



 


Hejpa!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards