BY BLOGG PLATSEN

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

En eld i det kalla!

Av Alexander Mickelsson - 24 oktober 2012 01:25

 


Vintern närmar sig med stormsteg och trots att det är vitt på backen hela dagarna så är det inte riktigt som att snön är här. Men jag har helgarderat mig hela sommaren kan man säga så förutom att ha köpt ett eget hem som jag renoverat med att palla upp, isolerat, huggit en jävla massa ved, istallerat en kamin så har jag även skaffat mig en ny skoter (bilden ovan). 


Nu känns det lite som att man kan lägga upp fötterna på soffbordet och njuta av sommaren bedrifter och invänta vinteraktiviteterna och som jag har längtat. Ni som gillar sommaren kan tycka att jag är dum i hela roten men jag älskar den svenska årstidens växlande skede och jag älskar sommaren för värmen, fisket och snickrandet, hösten för jakten, den friska kall luft som drar in och dom ibland mysigt mörka kvällarna (naturligtvis med viss mått), vintern för skoter, pimpling och hockey, våren för värmen, solen som man saknat under vintern och basketen.

Ja, ni fattar och det finns ju mer på listorna men jag orkar ju inte räkna upp allt.


Jag kommer nu till min mening, och det är om mina planer och idéer går tillväga så kommer jag att vara hockey tränare på Ullatti I.F och leda ett ungdoms lag, jag hoppas att många kommer att anmäla sig för mitt mål är att samla ihop och träna unga och sedan försöka få andra byar i närheten att följa med så att man kan arrangera matcher och cuper. Det återstår mycket jobb men jag ska nog se till att det går vägen!

Det bästa är att under vintern så kan man spela hockey på rinken vid UIFs kansli, på sommaren så har vi en stor fotbolls plan som man kan spela fotboll på och på våren när det börjar bli torrt på marken så kan man arrangera basket matcher. Det finns allt för alla och på vintern så finns det även slalom backar och längdskid spår.


 


Idag har jag iallafall installerat min kamin som jag haft på gården ett tag nu och lättnaden av att slippa alla kartonger med olika delar som tillhör skorstenen och imorrn innan min vän Johan från Luleå kommer upp o hälsar på så ska jag städa upp på altanen och spika tillbaka brädorna som jag dragit löst för att jag o farsan ska komma åt under stugan. Jag har även varit på återvinningen idag för att slänga en del skrot som legat o skräpat allt för länge, sen tömde jag kartong och annat skräp. SKÖÖNT!

Det är en lättnad att få städa undan allt och ännu en fröjd har skett i veckan och det är att grannen som har lånat min gård för att ha fåren där har nu tagit bort elstängslet så nu har jag hela min gård för mig själv och det känns inte så instängt.


Jo, som sagt så kommer min vän Johan från Luleå imorrn och kommer stanna veckan ut. Det är tredje svängen upp hit och första gången som jag nu har mitt eget hem. Det ska bli riktigt roligt och en välbehövlig avbrott från renovering och snickrandet.


Sen vill jag nämna en sak och det är att tipsa er läsare på en hemsida där ni kan lyssna på min vän Arvids låtar som han har lagt ut på soundcloud. Jag har nu lyssnat igenom hans låtar och tycker absolut att ni ska klicka in er via länken nedan och lyssna för det är riktigt bra!

 

http://soundcloud.com/arvidl


 

På vinden när vi satte den första delen av skorstenen!


 

Jag fick hjälp av min morbror Kurt att installera kaminen och här är vi på taket och drar åt dom sista skruvarna innan allt var helt klart!


 

Farsan var borta under den större delen av dan men kunde ändå hjälpa mig med det absolut sista innan vi tände den första brasan i kaminen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Mickelsson - 2 januari 2014 06:28

Morgonstund har guld i mun, det är en arbetsdag och kaffekoppen är laddad, jag är laddad för ännu en ny dag. Förra året slutade riktigt uselt men året i sig har varit ganska kasst av några olika orsaker som jag inte tänker gå in på i detalj men det ...

Av Alexander Mickelsson - 7 november 2013 23:58

        Vi gör ett nytt försök, sist jag skulle lägga upp ett inlägg så försvann hela f*nskapet och all lust till att skriva här på bloggen försvann och så har det varit nu ett tag. Nu ska jag banne mig göra ett inlägg för att berätta hur det gå...

Av Alexander Mickelsson - 28 september 2013 08:11

God morgon, tänkte bara göra ett relativt kort inlägg så här på morgonkvisten! Funderar på att beställa en ny ring, vilket är ganska konstigt för förr hade jag aldrig ring men nu så har jag så många tror att jag är förlovad (vilket tyvärr inte är...

Av Alexander Mickelsson - 25 september 2013 16:31


Inte blir det mycket gjort nu, jag arbetar eftermiddag och dagarna bara flyger förbi. Jag har inte varit ute i skogen på hela helgen och veckan, dels för att jag gjorde en snabb dagsutflykt till både Haparanda för att hämta däck och sen till Luleå fö...

Av Alexander Mickelsson - 20 september 2013 09:05


Ett ganska så sent "äntligen" här i bloggen, men så är det och orsaken kan ni ju se på bilden här ovan. Jag har promenerat ute i skogarna i hopp om att kanske få syn på en skogsfågel varav endast en orre har synats, sen fick jag även syn på skogsfåg...

Ovido - Quiz & Flashcards